Σάββατο, Απριλίου 13, 2024

 

Δ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ

Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΗΣ ΚΛΙΜΑΚΟΣ

(Ἀρχ. Γεώργιος Καψάνης, Προηγούμενος

Ι. Μ. Γρηγορίου Ἁγίου Ὅρους)

 


 

Ὁ ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος, τόν ὁποῖο σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας ἰδιαιτέρως τιμᾶ, εἶναι ἕνα πολύτιμο δῶρο τοῦ Θεοῦ στήν Ἐκκλησία μας, διότι μᾶς ἄφησε πολύτιμη παρακαταθήκη, τήν Κλίμακα, μέ τήν ὁποία μᾶς διδάσκει δύο σπουδαῖα πράγματα.

Πρῶτον, ἡ πρόοδος στήν πνευματική ζωή πρέπει νά γίνεται μετ’ ἐπιστήμης, ὄχι χωρίς πρόγραμμα, ὄχι πρόχειρα, ὄχι χωρίς συνέπεια, ἀλλά μέ προσοχή καί μέ προσπάθεια ν’ ἀγωνιστεῖ κανείς νά ἀποτινάξει ἀπό ἐπάνω του τά πάθη καί νά οἰκειωθεῖ τίς ἀρετές.

Καί τό δεύτερον, σ’ αὐτόν τόν ἀγῶνα δέν μπορεῖ κανείς νά φθάσει ἀπό τήν μιά στιγμή στήν ἄλλη στήν τελειότητα, ἀλλά πρέπει μέ βαθμίδες νά ἀνεβαίνει τίς ἀρετές, νά τίς ἐπιδιώκει, νά τίς ἐπιθυμεῖ, νά προσεύχεται γι’ αὐτές ὡς ὅτου φθάσει στήν ὑψίστη ἀρετή, πού εἶναι ἡ ἀγάπη.

Καί ὁ ἅγιος Ἰωάννης μᾶς ἀναφέρει 30 σκαλοπάτια στήν κλίμακα τῶν ἀρετῶν, τά ὁποῖα πρέπει ὁ ἀγωνιζόμενος μοναχός καί χριστιανός νά τά ἀνεβεῖ.

Εἶναι ἕνα μήνυμα σημαντικό ὄχι μόνο γιά τούς μοναχούς, ἀλλά καί γιά τούς ἐν τῷ κόσμῳ ἀγωνιζομένους χριστιανούς, ὅτι δέν πρέπει νά ξεχνᾶμε, παρασυρόμενοι ἀπό τίς βιοτικές μέριμνες, ὅτι κύριος σκοπός τῆς ζωῆς μας, εἶναι ἡ τελείωσή μας. Εἶναι ἡ ἕνωσή μας μέ τόν Θεό. Εἶναι ἡ κάθαρσή μας ἀπό τά πάθη. Εἶναι ὁ ἀγῶνας ὁ πνευματικός. Κι αὐτός πρέπει νά γίνεται, ὅπως εἶπα, μέ συνέπεια, μέ ἀγῶνα καθημερινό, μέ πόθο Θεοῦ.

Κι αὐτό εἶναι γιά τούς μοναχούς τό κύριο ἔργο καί δέν πρέπει νά τό ξεχνᾶμε, ἰδίως ὅσοι ἐξήλθαμε στήν ἔρημο. Αὐτόν τόν ἀγῶνα ἐξήλθαμε νά κάνουμε. Καί οἱ χριστιανοί στόν κόσμο, κι αὐτοί μέ τίς συνθῆκες πού εὑρίσκονται, πού δέν ἔχουν βέβαια τήν ἄνεση πού ἔχουν οἱ μοναχοί, οὔτε τόν χρόνο πού ἔχουν οἱ μοναχοί, ἀλλά μποροῦν ὅμως κι αὐτοί νά ἀφιερώνουν κάποιον χρόνο στή ζωή τους γιά νά ἀσχολοῦνται μέ τήν πνευματική τους πρόοδο καί καλλιέργεια καί κάθαρση ἀπό τά πάθη καί τόν φωτισμό τοῦ Θεοῦ.

Καί ὑπάρχουν σήμερα στόν κόσμο χριστιανοί πού κάνουν αὐτόν τόν ἀγῶνα μέ τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ καί οἱ ὁποῖοι δέν παρασύρονται ἀπό τά πρόσκαιρα καί φθαρτά γιά νά ξεχνοῦν τά αἰώνια καί τά μένοντα, ἀλλά μποροῦν καί ἀγωνίζονται μέσα στόν κόσμο γιά τή σωτηρία τους καί τήν ἕνωσή τους μέ τόν Θεό. Κι αὐτοί θά ἔχουν πολύ μεγάλο μισθό.

Διότι εἶναι πολύ δύσκολο πρᾶγμα, σέ μιά ἐποχή, πού συναγωνίζονται ὅλα νά διασποῦν τόν ἄνθρωπο, νά τόν βγάζουν σέ μία ἐξωστρέφεια, νά μήν ἀγαπᾶ τήν ἐσωστρέφεια τοῦ ἔσω ἀνθρώπου, ἀλλά νά φθείρεται συνεχῶς ἀπό τήν προσκόλληση στά ἐπίγεια, στά δευτερεύοντα, στά γήινα, στά μάταια· κι ὅμως ὑπάρχουν χριστιανοί σήμερα, πού ἀπό ἀγάπη γιά τόν Θεό καί ἀγωνίζονται, καί νικοῦν αὐτή τήν ἐξωστρέφεια κι αὐτή τήν προσκόλληση στά γήινα καί στά φθαρτά, γιά τή σωτηρία τους, γιά τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ, γιά τήν ἕνωσή τους μέ τόν Θεό.

Κι ἐμεῖς οἱ μοναχοί ἔχουμε αὐτόν τόν μόνιμο στόχο. Πρέπει νά μή ξεχνᾶμε τό «δι’ ὁ ἐξήλθομεν», καί τόν ἀγῶνα αὐτόν πρέπει νά τόν κάνουμε κάθε ἡμέρα. Νά μή περνᾶ ἡ ἡμέρα πού νά μή κάνουμε αὐτόν τόν ἀγῶνα. Τόν ἀγῶνα τῆς καθάρσεως ἀπό τά πάθη, καί τόν ἀγῶνα τῆς ἀποκτήσεως τῶν ἀρετῶν καί τοῦ φωτισμοῦ. Γιατί ἄν περάσει καί μία ἡμέρα τῆς ζωῆς μας, πού δέν κάναμε αὐτόν τόν ἀγῶνα, αὐτή ἡ ἡμέρα πῆγε χαμένη. Γι’ αὐτό βλέπουμε στό Γεροντικό καί στούς Βίους τῶν Ἁγίων ὅτι οἱ Ἅγιοι εἶχαν ἀνύστακτο τό ἐνδιαφέρον τῆς ψυχῆς τους νά κάνουν αὐτόν τόν ἀγῶνα, μέχρι τήν τελευταία τους στιγμή.

Καί ἐνθυμεῖσθε τόν ἀββᾶ Σισώη πού ἦλθε ἡ ὥρα του νά φύγει ἀπ’ αὐτόν τόν κόσμο καί παρακάλεσε τόν Θεό νά τόν ἀφήσει ἀκόμη μισή ὥρα νά μετανοήσει. Ὅλη τήν ζωή του μετανοοῦσε, ἀλλά δέν τοῦ ἔφθανε. Ζητοῦσε ἀκόμη μισή ὥρα νά μετανοήσει. Καί μετά ἦλθε ὁ χορός τῶν Προφητῶν, τῶν Ἀποστόλων, ὁ Ἴδιος ὁ Χριστός νά πάρουν τήν εὐλογημένη καί ἀγωνιζομένη ψυχή του.

 

Ἄς παρακαλέσουμε τόν Θεό, διότι ἡ ραθυμία μᾶς χαυνώνει πολλές φορές καί ξεχνᾶμε τό «δι’ ὁ ἐξήλθομεν», τήν ἐγρήγορση καί τήν πνευματική ἀναζήτηση τῆς ἀνόδου μας στήν κλίμακα τῶν ἀρετῶν, ἀφοῦ λέγει καί ὁ λόγος τοῦ Κυρίου: «Γρηγορεῖτε καί προσεύχεσθε, ἵνα μή εἰσέλθητε εἰς πειρασμόν».

Αὐτό εἶναι τό ἦθος τοῦ μοναχοῦ καί τοῦ ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ. Πρέπει νά εἶναι ἡ ἐγρήγορση, διότι ἀνά πᾶσα στιγμή κινδυνεύουμε νά πέσουμε στή ματαιότητα τῶν φθαρτῶν πραγμάτων τοῦ κόσμου καί νά ξεχάσουμε τόν αἰώνιο προορισμό μας καί τήν ἀποστολή μας, πού εἶναι ἡ κατάπαυσή μας στούς κόλπους τοῦ Ἁγίου Θεοῦ.

Εὔχομαι, μέ τήν εὐχή τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τῆς Κλίμακος, μεγάλου διδασκάλου τῆς Ἐκκλησίας μας, πού τό βιβλίο του «Κλῖμαξ», εἶναι τό Ἀναγνωστικό καί τό καλύτερο σύγγραμμα καί γιά τόν τελειότερο χριστιανό καί μοναχό. Δέν χρειάζεται ἄλλο βιβλίο γιά τήν πρώτη τάξη, οὔτε ἄλλο βιβλίο γιά τήν τελευταία τάξη τοῦ πνευματικοῦ πανεπιστημίου, διότι ἡ Κλίμακα τά ἔχει ὅλα.

Εἶναι καί τό Ἀλφαβητάριο, ἀλλά εἶναι καί τό βιβλίο τῶν τελείων, διότι περιέχει μέσα σοφία πνευματική, τήν ὁποία ἔλαβε ὁ Ἅγιος ἐκ τῆς προσωπικῆς του πείρας καί τοῦ ἀγῶνα του στήν πνευματική ζωή, ἀλλά καί ἐκ τῆς πείρας του, ὡς γέροντος καί ἡγουμένου ἀδελφῶν μοναχῶν, τήν ὁποία ἀποτύπωσε στό βιβλίο του αὐτό.

Γι’ αὐτό εἶπα, ὅτι ἡ Κλῖμαξ, τήν ὁποία διαβάζουμε μάλιστα τή Μεγάλη Τεσσαρακοστή στά μοναστήρια, ἡ Κλῖμαξ εἶναι ἕνα μεγάλο πολύτιμο δῶρο τοῦ Θεοῦ στήν Ἐκκλησία μας καί, ἄν δέν τό εἴχαμε, θά ἤμασταν φτωχότεροι. Γι’ αὐτό ἡ Πρόνοια τοῦ Θεοῦ μερίμνησε νά ὑπάρχουν τέτοια σπουδαῖα θεόπνευστα βοηθήματα, ὥστε ἀπ’ αὐτά νά παιδαγωγούμαστε καί νά ὁδηγούμαστε στή σωτηρία.

Μέ τήν εὐχή λοιπόν τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τῆς Κλίμακος νά ἐνισχυθοῦμε κι ἐμεῖς γιά νά συνεχίσουμε τόν ἀγῶνα μέχρι νά ἑορτάσουμε τό Ἅγιον Πάσχα, ἀλλά καί μετά τό Ἅγιον Πάσχα, γρηγοροῦντες καί προσευχόμενοι πάντοτε.

Ἀμήν.



 

ΣΤ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ

ΕΟΡΤΑΖΕΤΑΙ ΣΤΙΣ 14 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ



Η ΣΤ’ Οικουμενική Σύνοδος έγινε στην Κωνσταντινούπολη το έτος 680 μ.Χ. επί της βασιλείας του Kωνσταντίνου Δ' και καταδίκασε τον Μονοθελητισμό. Ο αριθμός των Πατέρων που έλαβαν μέρος στην Σύνοδο ανέρχεται στους 150.

Το Συναξάρι αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η ΣΤ’ Οικουμενική Σύνοδος «Ἠθροίσθη δὲ ἐν τῷ Τρούλλῳ τοῦ Παλατίου, τῷ λεγομένῳ, Ὠάτῳ, ἀναθέματι καθυποβαλοῦσα Σέργιον, καὶ Πύρρον, καὶ Πέτρον, καὶ Παῦλον, Ἐπισκόπους γενομένους Κωνσταντινουπόλεως· Μακρόβιόν τε τὸν Ἀντιοχείας, καὶ Κῦρον τὸν Αλεξανδρείας, καὶ Ὁνώριον τὸν Ῥώμης, Στέφανόν τε καὶ Πολυχρόνιον, καὶ τοὺς σὺν αὐτοῖς».

Η ΣΤ’ Οικουμενική Σύνοδος, υπήρξε η κατάληξη πεντηκονταετών θεολογικών και εκκλησιαστικών ερίδων (7ος αιώνας μ.Χ.) περί το θέμα αν ο Θεάνθρωπος Χριστός, τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος, σε μία Υπόσταση (ένα πρόσωπο), έχει δύο ενέργειες και θελήσεις ή μία. Η Σύνοδος των Αγίων Πατέρων καταδίκασε τη χριστολογία των μονοθελητών, όσων δηλαδή υποστήριζαν, ότι ο Χριστός έχει μόνον μία θέληση και ενέργεια, διότι αυτή η χριστολογία δεν ήταν παρά «μεταμφιεσμένη» επανεμφάνιση της ήδη απερριμμένης και καταδικασμένης αιρέσεως του μονοφυσιτισμού (στην Αγία Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο, 451 μ.Χ.). Η ΣΤ’ Οικουμενική Σύνοδος ουσιαστικώς δικαίωσε τη χριστολογία και τους αγώνες των Αγίων Σωφρονίου Πατριάρχου Ιεροσολύμων (βλέπε 11 Μαρτίου) και Μαξίμου του Ομολογητού (βλέπε 21 Ιανουαρίου) κατά της αιρέσεως του μονοθελητισμού και δογμάτισε, ότι επειδή ο Χριστός έχει τέλειες τις δύο φύσεις, θεία και ανθρώπινη, έχει και δύο φυσικές θελήσεις και δύο ενέργειες (θεία και ανθρώπινη), όπως προκύπτει και από τις ίδιες τις Ευαγγελικές διηγήσεις.

Ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής (580 - 662 μ.Χ.), πρώτα Ηγούμενος της Μονής Χρυσουπόλεως κοντά στην Κωνσταντινούπολη, αγωνίσθηκε για πολλά χρόνια χωρίς «ανώτερη» εκκλησιαστική υποστήριξη, ενώ τα Πατριαρχεία της Ανατολής και η Ρώμη είχαν αποδεχθεί την αίρεση κάτω από επίδραση του μονοθελήτου Αυτοκράτορος Κώνσταντος Β΄ (641 - 668 μ.Χ.). Ο Άγιος Μάξιμος περιήλθε γη και θάλασσα από την Κωνσταντινούπολη μέχρι τη Ρώμη, όπου και βοήθησε στη Σύνοδο του Λατερανού (649 μ.Χ.) κατά του μονοθελητισμού, υπό τον ορθόδοξο Πάπα Μαρτίνο(βλέπε 13 Απριλίου) . Ο Άγιος Μάξιμος συνελήφθη και πέθανε στην εξορία στη Λαζική. Όταν σε ανάκριση ο αιρετικός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Πέτρος του είπε να ενωθεί με την καθολική (παγκόσμια) εκκλησία που είχε δεχθεί την αίρεση, ο Άγιος Μάξιμος απάντησε: «Ο Θεός των όλων (Χριστός), μακαρίζοντας τον Πέτρο για όσα είπε, ομολογώντας Αυτόν καλώς, είπε ότι Καθολική Εκκλησία είναι η ορθή και σωτήριος ομολογία της πίστεως σ' Αυτόν» (και όχι η ενότητα μέσα στην αίρεση, μέσα στην ψευδή πίστη).

Οι αντίπαλοι της Ορθοδοξίας, αιρετικοί Πατριάρχες Κωνσταντινουπόλεως Σέργιος (610 - 638 μ.Χ.), Πύρρος (638 - 641, 654 μ.Χ.), Παύλος Β΄ (641 - 653 μ.Χ.) και Πέτρος (654 - 666 μ.Χ.), οι αιρετικοί Πατριάρχες Αντιοχείας Μακάριος (650 - 685 μ.Χ.) και Αλεξανδρείας Κύρος (630 - 642 μ.Χ.), ο αιρετικός Πάπας Ρώμης Ονώριος (625 - 638 μ.Χ.) και οι Στέφανος, Πολυχρόνιος και Κωνσταντίνος αναθεματίσθηκαν από την ΣΤ’ Οικουμενική Σύνοδο.

Σήμερα ο μονοθελητισμός και ο μονοενεργητισμός αποτελούν συστατικά της χριστολογίας των «μετριοπαθών» (σεβηριανών) μονοφυσιτών, δηλ. των μονοφυσιτών Κοπτών (της Αιγύπτου), των Αρμενίων, των Αιθιόπων, των Συροϊακωβιτών και των Ινδών του Μαλαμπάρ. Δυστυχώς, ο σύγχρονος θεολογικός διάλογος από το 1990 μ.Χ. και εξής, αποφαίνεται, αντιθέτως προς τις Άγιες Οικουμενικές Συνόδους, ότι δήθεν οι προαναφερθέντες μονοφυσίτες είναι Ορθόδοξοι και ότι οι Άγιοι Πατέρες δήθεν τους παρεξήγησαν.

Η διακήρυξη του δόγματος περί δύο φυσικών θελήσεων και ενεργειών στο Χριστό από την ΣΤ΄ Οικουμενική Σύνοδο, ελέγχει επίσης και τους αιρετικούς Λατίνους (την παπική-ρωμαιοκαθολική «εκκλησία»), οι οποίοι μερικούς αιώνες αργότερα δια του στόματος των σχολαστικών τους μεσαιωνικών θεολόγων και κυρίως τον 14ον αιώνα μ.Χ. δια των αντι-παλαμικών και αντι-ησυχαστών φιλοσόφων στην Ανατολή, αρνήθηκαν τη διάκριση φύσεως και φυσικής ενεργείας στο Θεό, αντίθετα με τους Αγίους Πατέρες της ΣΤ΄ Οικουμενικής Συνόδου και σύνολη την εκκλησιαστική διδασκαλία.

Η καταδίκη του Πάπα Ονωρίου από την ΣΤ΄ Οικουμενική Σύνοδο, τρανώς αποδεικνύει ότι είναι εκκλησιολογικά ψευδής και απαράδεκτος ο θεολογικός μύθος των παπικών περί «αλαθήτου» του Πάπα.

Το νομοθετικό έργο (την έκδοση ιερών Κανόνων) της ΣΤ', καθώς και της προηγηθείσης Ε΄ Οικουμενικής Συνόδου (553 μ.Χ.) συμπλήρωσε η Πενθέκτη Οικουμενική Σύνοδος (Κωνσταντινούπολη, 691 μ.Χ.).

 

Ἀπολυτίκιον
Ἦχος α’. Του λίθου σφραγισθέντος.
Τὴν Σύνοδον τὴν Ἕκτην ἱερῶς συγκροτήσαντες, θεόσοφοι Πατέρες ἑκατὸν ἑβδομήκοντα, αἱρέσεων ἐλύσατε ἀχλύν, λαμπρότητι δογμάτων εὐσεβῶν· διὰ τοῦτο τὴν ἁγίαν μνήμην ὑμῶν, τιμῶμεν ἀνακράζοντες· δόξα τῷ ἐνισχύσαντι ὑμᾶς, δόξα τῷ στεφανώσαντι, δόξα τῷ βεβαιοῦντι δι’ ὑμῶν, πίστιν τὴν Ὀρθόδοξον.



 

 


ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΣ ΡΩΜΗΣ

13 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

Ὁ Ἅγιος Μαρτίνος, Ἐπίσκοπος Ρώμης, γεννήθηκε στήν κεντρική Ἰταλία, στό Τόδι της Ὀμβρικῆς. Ἔγινε Πάπας Ρώμης τήν ἐποχή πού τήν Ἐκκλησία ταλαιπωροῦσε ἡ αἵρεση τῶν Μονοθελητών. Δυστυχῶς, τότε καί ἡ Ἐκκλησία τῆς Κωνσταντινούπολης εἶχε πέσει στά δίχτυα αὐτῆς τῆς αἵρεσης, διότι ὁ Πατριάρχης Παῦλος ὁ Β' ἦταν ὑπέρμαχος τοῦ Μονοθελητισμοῦ, μαζί μέ τόν αὐτοκράτορα Κώνστα τόν Β' . Ὁ Πάπας Μαρτίνος, ὑπέρμαχος τῆς Ὀρθοδοξίας, προσπάθησε μέ ἐπιστολή του, ἀλλά καί μέ εἰδικούς ἀπεσταλμένους κληρικούς, νά ἐπαναφέρει τόν Πατριάρχη Παῦλο στό ὀρθόδοξο δόγμα. Μάταια, ὅμως. Ὁ Πατριάρχης, ἐπηρεαζόμενος ἀπό τόν αὐτοκράτορα, ἐπέμενε στό Μονοθελητισμό καί ἐξόρισε τούς ἀπεσταλμένους του Μαρτίνου σέ διάφορα νησιά. Μάλιστα, ὁ Κώνστας ὁ Β' ἔστειλε καί συνέλαβαν μέ δόλο καί τόν ἴδιο τό Μαρτίνο. Καί ἀφοῦ τόν ὁδήγησαν αἰχμάλωτο στήν Κωνσταντινούπολη, κατόπιν τόν ἐξόρισαν στή Χερσῶνα. Ἐκεῖ, πέθανε στίς 16 Σεπτεμβρίου τοῦ 655 μ.Χ., ἀφοῦ κυβέρνησε τήν ἐκκλησία τοῦ ἕξι χρόνια. Τό σπουδαιότερο, ὅμως, εἶναι ὅτι ὁ θάνατος τόν βρῆκε ἀγωνιζόμενο στίς ἐπάλξεις τῆς Ὀρθοδοξίας, ὀρθοτομούντα τόν λόγον τῆς ἀληθείας. Δηλαδή, νά διδάσκει ὀρθά, χωρίς πλάνη, τό λόγο τῆς ἀλήθειας.

Μαζί μέ τόν Ἅγιο Μαρτίνο ἐξορίστηκαν στή Χερσῶνα καί δυό ἀκόμα Ἐπίσκοποι, ὅπου μετά ἀπό πολλές ταλαιπωρίες πέθαναν.

 

Ἀπολυτίκιον

Ἦχος γ'. Θείας πίστεως.

Θείοις δόγμασι, τῆς εὐσέβειας, ὑπεστήριξας, τὴν Ἐκκλησίαν, ὦ Μαρτίνε ἱεράρχα Θεόσοφε, τὸν γὰρ Χρίστὸν διπλοῦν ὄντα ταὶς φύσεσιν, ὁμολογήσας τὴν πλάνην κατήσχυνας. Πάτερ Ὅσιε Χριστὸν τὸν Θεὸν ἱκέτευε, δωρήσασθαι ἠμὶν τὸ μέγα ἔλεος.