ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ[:Ιω. 9, 1-38]
Απομαγνητοφωνημένη ομιλία
μακαριστού γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου με θέμα:
[ἐκφωνήθηκε
στήν Ἱερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης
στίς
4-6-2000]
Ὁ Κύριος Ἰησοῦς, ἀγαπητοί μου, εἶπε κάποτε: «Πλὴν ὁ ὑἱὸς
τοῦ ἀνθρώπου ἐλθὼν ἆρα εὑρήσει τὴν πίστιν ἐπὶ τῆς γῆς;». Ἀλλά ποιά πίστη ὁ
Κύριος θά ζητοῦσε νά βρει ὅταν κατά τή Δευτέρα Τοῦ Παρουσία θά ἐπανήρχετο εἰς
τήν Γῆν;
Εἶναι ἕνα χωρίο, τό ὁποῖο πάρα πολύ μέ ἔχει,
προσωπικά, ἐντυπωσιάσει· πού ἔμμεσα δίδεται ἡ πληροφορία ὅτι δέν θά ὑπάρχει ἡ
πίστις ἐπί τῆς Γῆς. Δηλαδή συγκεκριμένα, θά εἶναι σπάνια ἡ πίστις ἐπί τῆς Γῆς.
Καί ποία πίστις; Στό Θεανθρώπινο πρόσωπό Του. Δηλαδή προϊόντος τοῦ χρόνου, οἱ ἄνθρωποι
θά παύσουν νά πιστεύουν εἰς τόν Ἰησοῦν Χριστόν ὡς τέλειον Θεόν καί τέλειον ἄνθρωπον.
Καί τοῦτο γιατί ὅλοι μιλοῦν περί πίστεως, ἀλλά σέ πολλούς χριστιανούς μας,
διαφοροποιεῖται ἡ πίστις. Προσέξτε, διαφοροποιεῖται ἡ πίστις. Ὑπάρχει μία
πίστις ὑποκειμενική, μέ πλεῖστες ὅσες παραλλαγές.
Ἔτσι συνέβη καί τότε πού ὁ Κύριος ἔκανε τό θαῦμα τῆς
θεραπείας τοῦ τυφλοῦ. Ὁ κάθε ἕνας ἔλεγε ὅ,τι ἤθελε. Ἄλλοι ἐπρόβαλλαν ὅτι ἄν τό
θαῦμα ἦταν πραγματικό. Ἄλλοι δέχονταν μέν τό θαῦμα, ἀλλά δέν τό ὁμολογοῦσαν, ὅπως
ἀκριβῶς καί οἱ γονεῖς τοῦ τυφλοῦ δέν τό ὁμολογοῦσαν - μας τό λέγει σαφῶς ὁ Εὐαγγελιστής
Ἰωάννης, διότι ἐφοβοῦντο νά μή γίνουν ἀποσυνάγωγοι, ἐπειδή οἱ ἄρχοντες εἶχαν πεῖ
ὅτι ὅποιος ὁμολογεῖ τόν Ἰησοῦν ὅτι εἶναι ὁ Μεσσίας, αὐτός θά γίνεται ἀποσυνάγωγος.
Οἱ ἄρχοντες θέτουν πολλά ἐρωτηματικά, ἄν ὄντως ἦταν θαῦμα.
Γι΄αυτό, ὅταν κάλεσαν ἤ ὁδήγησαν τόν πρώην τυφλόν καί τόν ἐρωτοῦν πῶς ἔγινε αὐτό
ὅλο, ἐκεῖνος διηγήθηκε το πῶς ἔγινε. Καί πάλι τόν ξαναρωτοῦν: «Καί πῶς ἔγινε;».
Καί πάλι: «Καί πῶς ἔγινε;». «Καλά», λέγει, «γιά σταθεῖτε. Δέν σᾶς εἶπα; Γιατί
ρωτᾶτε καί ξαναρωτᾶτε ξανά; Μήπως κι ἐσεῖς θέλετε νά γίνετε μαθηταί Του;». Ἐκεῖνοι
θύμωσαν ἐναντίον τοῦ πρώην τυφλοῦ καί τόν ἔβγαλαν ἔξω. «Ἐσύ», λέει, «εἶσαι ὅλος
ἐν ἁμαρτίαις καί θά μᾶς πεῖς ἐμᾶς ὅτι θέλομε νά γίνομε μαθηταί Ἐκείνου;». Δέν
λένε τό ὄνομά Του... «Ἐκείνου». Δέν λένε τό ὄνομά Του... Καί σημειώσατε ὅτι ὑπῆρχε
ἡ ἀντίληψις ὅτι ἕνας πού γεννιέται μέ ἕνα σημάδι, ἕνα παιδί ἤ ὁ ἴδιος, λέει, ἁμάρτησε(Μα
πότε; Στά σπλάχνα τῆς μάνας του ἁμάρτησε; Πότε;) ἤ ἁμάρτησαν οἱ γονεῖς του. Ἀφοῦ
λοιπόν εἶχε τύφλωσιν ὁ ἄνθρωπος αὐτός, ἄρα λοιπόν θά πρέπει οἱ γονεῖς του νά εἶχαν
ἁμαρτήσει. Κ.λπ. κ.λπ.
Ὁ μόνος πού ἀπεδέχθη τό θαῦμα ἦταν, ἀγαπητοί μου, ὁ ἴδιος
ὁ τυφλός. Κι ὅταν λίγο ἀργότερα, βρῆκε ὁ Κύριος ἔξω τόν πρώην τυφλόν, ἀφοῦ ἔμαθε
ὅτι τόν εἴχανε βγάλει ἔξω κ.λπ. κ.λπ. τοῦ εἶπε: «Σὺ πιστεύεις εἰς τὸν ὑἱὸν τοῦ
Θεοῦ;». Καί λέγει ὁ τυφλός, ὁ πρώην τυφλός: «Τίς ἐστιν, Κύριε, ἵνα πιστεύσω εἰς
αὐτόν;(Κύριε, ποιός εἶναι γιά νά πιστέψω σέ αὐτόν;). Καί ὁ Κύριος τοῦ ἀπαντᾶ:
«Καὶ ἑώρακας αὐτὸν καὶ ὁ λαλῶν μετὰ σοῦ ἐκεῖνός ἐστιν»(Και τόν ἔχεις δεῖ καί Ἐκεῖνος
πού ὁμιλεῖ τώρα μαζί σου εἶναι ὁ Αὐτός. Πού σοῦ εἶπα, ἄν πιστεύεις εἰς τόν Υἱόν
τοῦ Θεοῦ). Καί τότε ὁ τυφλός ἀπαντᾶ: «Πιστεύω, Κύριε». «Καὶ προσεκύνησεν αὐτῷ».
Ἕνας χαριτωμένος σύντομος διάλογος, κατά πόσο θά μποροῦσε
κανείς νά πιστεύσει. Μάλιστα, ἐπιτρέψατέ μου μία παρένθεση. Βέβαια δέν ἄνοιξε ὅλα
τά μάτια τῶν τυφλῶν τῆς Παλαιστίνης. Οὔτε ἐφεξῆς ἀνοίγουν τά μάτια τῶν τυφλῶν
μέσα στήν Ἱστορία ἀπό Χριστιανούς· Ἱεραποστόλους, ἱερεῖς κλπ. Ἀλλά γιατί ἄνοιγε
τά μάτια τῶν τυφλῶν ὁ Κύριος; Γιά νά δοῦν στό πρόσωπο τόν Μεσσία. Εἶναι
συγκινητικό αὐτό. Τόν Ὁποῖον, ἐάν σωθοῦν, θά βλέπουν εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων.
Εἶναι μέσα στή Βασιλεία τοῦ Χριστοῦ, εἶναι ἕνα μικρό προοίμιον ὅτι θά βλέπομε
τό πρόσωπον Αὐτοῦ, ὅπως λέγει ὁ Εὐαγγελιστής Ἰωάννης στήν πρώτη του ἐπιστολή: «Ὃτί
ὀψόμεθα Αὐτόν καθώς ἐστίν». Προσέξτε. «Καθώς ἐστίν». Ὅπως εἶναι.
Εἴδαμε ποικίλες θέσεις πίστεως ἤ ἀπιστίας ἔναντι τοῦ
Θεανθρωπίνου προσώπου τοῦ Χριστοῦ. Δηλαδή μία διαφοροποίηση τῆς πίστεως ἤ
πολλές διαφοροποιήσεις, ὅπως σᾶς εἶπα ἀπό τήν ἀρχή, τῆς πίστεως. Ὅ,τι ἀκριβῶς εἶπε
καί ὁ Κύριος γιά τό Θεανθρώπινο πρόσωπό Του στά ἔσχατα. «Ἄραγε», λέει, «θά βρω
τήν πίστιν ἐπί τῆς Γῆς;».
Βέβαια, πίστις καί πιστεύω εἶναι μία εὔκολη λέξις νά
τή λέμε. Ἀλλά ἡ ἀληθινή πίστις ἔχει καί προϋποθέσεις ἔχει καί συνέπειες.
Προϋποθέσεις μιᾶς ὑγιοῦς πίστεως εἶναι ἡ ταπείνωσις, ἀγαπητοί μου· ὥστε νά ἀποδεχθεῖς
ὅ,τι σοῦ ἀποκαλύπτεται. Χωρίς προσθαφαιρέσεις καί συμπεράσματα κατά τό δοκοῦν, ὅπως
τό νομίζεις. Σήμερα οἱ Χριστιανοί μας ἔχουν τίς ἐπιλογές τους. Κοιτᾶξτε: Τίς ἐπιλογές
τους, πάνω στό θέμα τῆς πίστεως. Σοῦ λέει ὁ ἕνας: «Πιστεύω κατά τόν τρόπο μου».
Πόσες φορές τό ἔχομε ἀκούσει αὐτό. «Πιστεύω κατά τόν τρόπο μου»... Ἀδελφέ μου, ὑπάρχει
πίστις ὑποκειμενική κατά τόν τρόπο σου; Μία εἶναι ἡ πίστις καί δέν διαφοροποιεῖται.
Ἀπόδειξις ἐδῶ ὅτι ἀπουσιάζει ἡ ταπείνωσις. Δέν θέλει νά ἀποδεχθεῖ τήν ἐξ ἀντικειμένου
κηρυσσομένη καί λεγομένη πίστη. Ὄχι. Τήν ἀπορρίπτει αὐτή. Θέλει νά πιστεύει, ὅπως
ἐκεῖνος κρίνει. Ἄλλα πράγματα θά δεχθεῖ, ἄλλα πράγματα δέν θά δεχθεῖ. Βλέπετε
λοιπόν ὅτι ἔχομε ἐδῶ μία ὑπερηφάνειαν; Δηλαδή μία ἀπουσία τῆς ταπεινοφροσύνης;
Εἶναι ἀκόμη καί ἡ ἀγαθή προαίρεση. Τί προαιρέσεως ἄνθρωπος
εἶσαι. Εἶναι ἡ ἀδολότης, ὅπως τήν διετύπωσε ὁ Κύριος, ἀγαπητοί μου, ὅταν εἶδε
τόν Ναθαναήλ. «Νά», λέει, «ἕνας ἀληθινός Ἰσραηλίτης». Ὁ εὐθύς ἄνθρωπος. Ξέρετε
παρά ταῦτα, πόσοι λένε ὅτι ἔχουν εὐθύτητα, καί ὅμως δέν ἔχουν εὐθύτητα; Ἀπατοῦν
καί τόν ἑαυτό τους καί τούς ἄλλους. Καλύτερα... τόν ἑαυτό τους ἀπατοῦν, διότι οἱ
ἄλλοι, μία, δυό, τρεῖς φορές, θά ἀντιληφθοῦν ὅτι δέν ἔχουν εὐθύτητα οἱ ἄνθρωποι
αὐτοί.
Ἔχουμε καί τίς συνέπειες... Ἄν ἡ πίστις πού διατίθεται
εἶναι ὀρθή, αὐτή καί θά δικαιωθεῖ, αὐτή καί θά ἐπαινεθεῖ. Ἄν ἡ πίστις δέν εἶναι
ὅπως τή θέλει ὁ Θεός, διότι ὁ καθένας ἔχει τόν τρόπο του νά πιστεύει, τότε
καμία δικαίωσις δέν θά ὑπάρξει.
Μία πίστις, ἀλήθεια, κατά τό δοκοῦν, πέστε μου, σᾶς
παρακαλῶ, θά ἐθαυματούργει; Ποτέ. Ποτέ! Οἱ Ἑβραῖοι πίστευαν τόν Μεσσίαν· ὅτι
κάποτε θά ἔρθει ὁ Μεσσίας. Ἀλλά τό πρόσωπό Του τό φόρτωσαν μέ πολλές ὑποθέσεις,
ὥστε ὅταν ἦρθε ὁ Χριστός δέν τόν ἀνεγνώρισαν καί δέν Τόν ἀπεδέχθησαν· παρ' ὅτι ἡ
Ἁγία Γραφή, ἡ Παλαιά Διαθήκη, μᾶς δίνει χαρακτηριστικά τοῦ Μεσσίου πάμπολλα, πλῆθος.
Ἀλλά ἐδῶ οἱ ἄνθρωποι αὐτοί μελετοῦσαν, μελετοῦσαν τούς προφῆτες κ.τ.λ., τελικά
δέν ἀνεγνώρισαν τόν Ἰησοῦν Χριστόν. Λέγει.. εἶπαν οἱ τότε, οἱ σύγχρονοι μέ τόν
τυφλόν, πρώην τυφλόν, οἱ ἄρχοντες, Φαρισαῖοι, Γραμματεῖς, ἱερεῖς, οἱ ἀρχιερεῖς,
ἦσαν ἀρκετοί ἀρχιερεῖς, διότι τούς ἀνέβαζαν καί τούς κατέβαζαν, ἁπλῶς ἀπαντῶ σέ
μία τυχόν ἀπορία σας, τούς ἀνέβαζαν καί τούς κατέβαζαν οἱ Ρωμαῖοι. Ἀρκεῖ νά σᾶς
ἔλεγα ὅτι ἦταν ἰσόβιος ὁ ἀρχιερεύς καί ἦταν μόνο ἕνας. Ἀλλά ὅπως συνέφερε εἰς
τούς Ρωμαίους, πού ἦταν βέβαια στρατός κατοχῆς, ἀνέβαζαν καί κατέβαζαν τούς ἀρχιερεῖς.
Τί ἀπήντησαν τώρα μέ τήν ὑπόθεση αὐτοῦ τοῦ πρώην τυφλοῦ; «Ἡμεῖς οἴδαμεν ὅτι
Μωϋσεῖ λελάληκεν ὁ Θεός· τοῦτον δὲ οὐκ οἴδαμεν πόθεν ἐστίν». «Γνωρίζομε»,
λέγει, «ὅτι ὁ Θεός μίλησε εἰς τόν Μωυσέα. Αὐτός; Ὁ Ἰησοῦς; Δέν ξέρομε τήν
προέλευσή Του». Καί ὅμως ἄν μελετοῦσαν τόν λόγο τοῦ Θεοῦ, θά γνώριζαν πολλά.
Ἔτσι, λοιδοροῦν τόν πρώην τυφλόν πού ὑπερασπιζόταν τόν
Ἰησοῦν Χριστόν. Λέει: «Δέν ξέρω τί λέτε ἐσεῖς, ἀλλά μόνο τοῦτο σᾶς λέγω: ὅτι ὁ
Θεός ἁμαρτωλούς ἀνθρώπους δέν ἀκούει». Καί τοῦ λέγουν ἐκεῖνο πού σᾶς εἶπα: «Ἐν ἁμαρτίαις
σὺ ἐγεννήθης ὅλος, καὶ σὺ διδάσκεις ἡμᾶς;». Καί ὅπως σᾶς εἶπα, τόν πέταξαν ἔξω.
Μία περιπέτεια δηλαδή... Ἐνῷ ὁ Κύριος βεβαιώνει, ἐπάνω στό ἴδιο τό ἀντικείμενον
ὅτι ἡ τύφλωση τοῦ ἀνθρώπου -γιατί ἐρωτήθηκε ἀπό τούς μαθητάς Του- ἡ τύφλωσις αὐτοῦ
τοῦ συγκεκριμένου ἀνθρώπου δέν ἦταν ἀποτέλεσμα τυχόν ἁμαρτιῶν. «Οὔτε οἱ γονεῖς
του», λέει, «ἁμάρτησαν, οὔτε αὐτός ἁμάρτησε». Πότε θά προλάβαινε νά ἁμαρτήσει, ἀφοῦ
γεννήθηκε τυφλός. «Καί συνεπῶς αὐτό ἔγινε», λέει ὁ Κύριος, «ἵνα φανερωθῇ τὰ ἔργα
τοῦ Θεοῦ ἐν αὐτῷ».
Πάνω σέ αὐτό τό ἡμιστίχιον θά εἴχαμε νά ποῦμε πάρα
πολλά. Δυστυχῶς δέν ἔχομε χρόνο. Ὅτι δηλαδή προετοιμάστηκε μία κατάστασις, γιά
νά γίνει τό θαῦμα, ὅταν θά ἤρχετο ὁ Θεός Λόγος ἐπάνω εἰς τήν Γῆν. Θά σᾶς ἔλεγα,
ἔτσι δειγματοληπτικά, ὁ λόφος τῆς Σιών ἔγινε ἐκ τῶν προτέρων διά νά ἱκανοποιηθεῖ
τό ἔργον τοῦ Μεσσίου. Κλπ, κλπ. κλπ. Πλῆθος, πλῆθος, πλῆθος... Ἡ ἐκλογή δέ αὐτοῦ
τοῦ τόπου, τῆς Παλαιστίνης, πού ὁδηγήθηκε ὁ Ἀβραάμ ἔγινε ἀπό τόν Θεόν, Θεόν
Λόγον, ἀπό τό δεύτερο πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος. Τοῦ λέει: «Πήγαινε ἀπό δῶ,
πήγαινε ἀπό κεῖ...». Καί τοῦ λέει: «Ἐδῶ θά μείνεις». Ἐδῶ. Αὐτή εἶναι ἡ γῆ τῆς Ἐπαγγελίας
κ.λπ. κ.λπ. Ὅπως δηλαδή θά ἤθελε νά ἐμφανιστεῖ ὁ Θεός Λόγος μέσα εἰς τήν Ἱστορίαν.
Δέν λέγω περισσότερα.
Καί τίθεται τό ἐρώτημα: Καλᾶ οἱ Γραμματεῖς καί οἱ ἄλλοι,
δέν ἐγνώριζαν γράμματα; Πῶς διάβαζαν τούς προφήτας; Πῶς διάβαζαν τόν Ἠσαΐα; Κι ὅταν
διάβαζαν τούς προφήτας, πῶς τούς καταλάβαιναν; Καί πῶς τούς ἑρμήνευαν; Ἐδῶ
βλέπει κανένας ὅτι εἶχαν βάλει ἕνα τυφλοπάνι στά μάτια τους οἱ ἑρμηνευταί.
Γιατί; Διότι ἤθελαν νά ἑρμηνεύουν βάσει τῶν προσωπικῶν τους ἐπιθυμιῶν.
Περίεργο... Καί δέν εἶναι λίγοι ἐκεῖνοι πού ἑρμηνεύουν βάσει τῶν προσωπικῶν
τους ἐπιθυμιῶν τόν λόγο τοῦ Θεοῦ. Ἔτσι, ποιά ἦταν τά στοιχεῖα ἐκεῖνα πού τούς ἔκαναν
νά ἑρμηνεύουν ἔτσι; Ἦταν, ἀγαπητοί μου, ἦταν ἐθνικές βλέψεις καί οἰκονομικές
καταστάσεις. Τό ἀκούσατε; Ἐθνικές βλέψεις καί οἰκονομικές καταστάσεις. Ἔτσι
λοιπόν ἀπέδωσαν καί φόρτωσαν εἰς τόν Μεσσία ὅτι θά ἦταν ἕνα πρόσωπον πού θά
τούς ἀπελευθέρωνε ἀπό ἐκεῖνον τόν φοβερόν ζυγόν τῶν Ρωμαίων - προηγήθηκαν οἱ Ἕλληνες,
προηγήθηκαν κι ἄλλοι ἀκόμη, οἱ Βαβυλώνιοι κ.λπ., οἱ Ἀσσύριοι· ἦταν κάπου 600
καί πλέον χρόνια κάτω ἀπό κατοχή. Γιά νά ἀποκτήσουν τήν ἐλευθερία τους.
Τώρα, μεσοῦντος τοῦ 20οῦ αἰῶνος μετά Χριστόν, 2.500
χρόνια κάτω ἀπό κατοχή, ἔτσι λοιπόν διαστρεβλώθηκε μέσα τους ἡ ἀντίληψη ὅτι ὁ
Μεσσίας εἶναι ἕνα ἐθνικόν πρόσωπον. Καί ἀκόμη, ὅταν θά ἤρχετο, θά ἔτρωγαν οἱ Ἑβραῖοι
μέ χρυσᾶ κουτάλια. Μέχρι σήμερα τό ξέρομε ὅτι οἱ Ἑβραῖοι πάντοτε ἐπιθυμοῦν τήν
εὐημερία, σέ ὅλα τά μήκη καί πλάτη τῆς Γῆς. Ἔχουν γίνει τραπεζῖται, τά ξέρετε αὐτά.
Ναί. Εἶναι μέσα στό αἷμα τους ἡ ἐθνική ἀπελευθέρωσις, ἡ ὁποία ἔγινε, ἀλλά εἶναι...
χμ... εἶναι... μαλώνουν μέ τούς Παλαιστινίους... δέν κάνω πολιτική, ἁπλῶς
σκιαγραφῶ τήν κατάσταση τή σημερινή. Καί παντοῦ πάντα θέλουν νά ἔχουν χρήματα.
Νά πλουτίσουν, νά πλουτίσουν... Σάν νά τούς ἔλειψε νά φᾶνε καί θέλουν νά φᾶνε.
Καί ὄχι μόνο νά φᾶνε, νά εὐημεροῦν, ἀλλά καί μέ χρυσᾶ κουτάλια νά εὐημεροῦν.
Ἔτσι καί οἱ Χριστιανοί μας, ἀγαπητοί μου. Ναί. Καί οἱ
Χριστιανοί μας πλανῶνται μέ ψευδοπίστεις, διάφορες πίστεις. Καί ὁ Θεός ἐπιτρέπει
νά πλανῶνται ἐπειδή προτάσσουν τά πάθη τους καί τίς ἐπιθυμίες τους.
Ἡ πίστις, ἀγαπητοί μου, εἶναι μεγάλη ὑπόθεση. Ὁ Κύριος
εἶπε: «Ἐὰν ἔχητε πίστιν ὡς κόκκον σινάπεως, ἐρεῖτε τῷ ὄρει τούτῳ, μετάβηθι ἐντεῦθεν
ἐκεῖ, καὶ μεταβήσεται, καὶ οὐδὲν ἀδυνατήσει ὑμῖν». Πεῖτε στό βουνό αὐτό νά πάει
πιό πέρα, καί θά πάει πιό πέρα. Μέ αὐτήν τήν εἰκόνα θέλει ὁ Κύριος νά δείξει
ποιά εἶναι ἡ δύναμις τῆς πίστεως. Ἔτσι, θά λέγαμε, εἶναι δυνατά πάντοτε εἰς τόν
πιστεύοντα. Οἱ μαθηταί βέβαια διέθεταν πίστιν ὅταν ἀκολούθησαν τόν Κύριον. Ἐν
τούτοις παρακαλοῦν τόν Κύριον νά τούς προστεθεῖ πίστις. «Πρόσθες ἡμῖν, Κύριε,
πίστιν». Δηλαδή σέ αὐτή πού ὑπῆρχε νά προστεθεῖ κι ἄλλη, κι ἄλλη πίστις. Ἡ
πίστις εἶναι δῶρον στίς καλοπροαίρετες καρδιές. Εἶναι ἄκτιστος ἐνέργεια πού
προσγειοῦται στίς ἀγαθές καρδιές. Ἄκτιστος ἐνέργεια. Ἔρχεται ἀπό τόν Θεόν.
Πρέπει νά ποῦμε ὅτι οἱ σύγχρονοι Χριστιανοί μᾶς ὀρθολογίζουν.
«Ὀρθολογίζω» θά πεῖ «προσπαθῶ νά καταλάβω κάτι μέ τό μυαλό μου. Κι ἐπειδή
βέβαια τό μυαλό μου δέν τά χωράει ὅλα, ὅ,τι δέν καταλάβω, τό ἀπορρίπτω». Μά δέν
εἶναι ὅ,τι δέν καταλαβαίνω νά τό ἀπορρίψω. Αὐτήν τήν στιγμήν φερειπείν, σέ αὐτόν
τόν χῶρον ἐδῶ, ἔχομεν ὁμιλίες μουσικές... Τίς ἀκοῦτε, τίς βλέπετε; Ἀποκαλύπτονται
μέ ἕναν δέκτην ραδιοφώνου. Σημαίνει ἐπειδή τώρα τίποτε δέν ἀκοῦμε, ὅτι δέν ὑπάρχουν
αὐτές ὅλες οἱ φωνές;
Βέβαια ἡ σύγχρονη ἐπιστήμη ἔδειξε καί καταέδειξε ὅτι ὁ
Ὀρθολογισμός δέν εἶναι παρά μία ἀρρώστια, ἀρρώστια τοῦ νοῦ. Ἐρωτήσατε, πόσοι
Χριστιανοί μας πιστεύουν στήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ. Ἐρωτήσατε, πόσοι πιστεύουν
στήν ἀνάσταση τῶν νεκρῶν, ὅτι θά ἀναστηθοῦν οἱ νεκροί... Ἐρωτήσατε περί τῆς
Δευτέρας παρουσίας τοῦ Χριστοῦ καί περί τῆς τελικῆς κρίσεως ἐάν πιστεύουν... Ἐρωτήσατε
περί αἰωνίου κολάσεως καί αἰωνίου ζωῆς... Καί τότε θά δεῖτε τί ἀπάντηση θά
πάρετε σέ ὅλες αὐτές τίς ἐρωτήσεις. Γιά νά δεῖτε ὅτι πόσο χωλαίνει ἡ πίστις,
διαφοροποιεῖται ἡ πίστις εἰς τούς Χριστιανούς μας. «Ἄ, στήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ
πιστεύω ἀλλά δέν πιστεύω, βάζω ἐρωτηματικό στήν ἀνάσταση τῶν νεκρῶν». Ἔτσι ἔκαναν
καί οἱ πρόγονοί μας οἱ Κορίνθιοι. Καί τούς γράφει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος: «Ἐάν»,
λέγει, «οἱ νεκροί δέν ἀναστηθοῦν, τότε οὔτε ὁ Χριστός ἀνεστήθη». Γιατί εἶναι τό
ἕνα συνέπεια τοῦ ἄλλου. Καί συνεπῶς εἴμεθα εἰς τόν ἴδιον παρονομαστήν, στίς ἁμαρτίες
μας, καί δέν ἔχομε σωτηρία.
Λέγει ὁ μακαριστός Πόποβιτς ὅτι ἄν θέλεις νά δεῖς κατά
πόσο ἡ πίστις σου εἶναι ὀρθή καί ὑγιής, νά τήν ἀντιπαραβάλεις, νά τή συγκρίνεις
μέ τά ἄρθρα τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως. Κι ἐγώ πολλές φορές ἔχω πεῖ ὅταν ὁ ἄλλος
μοῦ λέει: «Δέν πιστεύω στήν ἀνάσταση τῶν νεκρῶν, δέν χωράει τό μυαλό», ὀρθολογισμός!
Ἐδῶ ὁ Θεός μας ἔκανε ἐκ τοῦ μηδενός καί δέν θά μᾶς κάνει ἐκ τοῦ εἶναι, ἐκ τοῦ ὄντος;
«Τί λές, ἄνθρωπέ μου; Ὕστερα... τό Πιστεύω τό ξέρετε;». «Πῶς!». Τόν βάζω νά τό
πεῖ: «Προσδοκῶ ἀνάστασιν νεκρῶν...». Καταλαβαίνεις τί λές ἐδῶ; Ὁμολογεῖς ὅτι
περιμένεις ἀνάσταση νεκρῶν κι ἐσύ λές ὅτι δέν πιστεύεις;
Ἔχομε σήμερα οἱ Χριστιανοί μας, ἀγαπητοί μου, τύφλωση
φοβερή! Σήμερα Κυριακή τοῦ Τυφλοῦ, γι΄αυτό ἔχομε τό θέμα τοῦτο. Τύφλωση φοβερή!
Ὁ Κύριος εἶπε: «Εἰ τὰ ἐπίγεια εἶπον ὑμῖν καὶ οὐ πιστεύετε, πῶς ἐὰν εἴπω ὑμῖν τὰ
ἐπουράνια πιστεύσετε;». «Σᾶς εἶπα ἐπίγεια πράγματα καί δέν πιστεύετε. Ποῦ νά σᾶς
πῶ καί οὐράνια πράγματα. Θά πιστεύατε;». Σίγουρα ὄχι. Καί «ἐπίγεια» τί εἶναι; Ὅταν
τό κάπνισμα βλάπτει, δέν εἶναι ἀνάγκη νά μᾶς τό πεῖ ὁ Χριστός αὐτό. Τό βλέπομε
δέ μπροστά μας σέ μεγάλες ἀφίσες πού διαφημίζουν τό τσιγάρο καί ἀπό κάτω γράφει
ὅτι: «Τό κάπνισμα βλάπτει σοβαρά». Πέστε μου, ποιός σταμάτησε νά καπνίζει ἤ
ποιός δέν θέλησε νά προχωρήσει νά καπνίζει, ἰδίως τά παιδιά, νέα παιδιά, ἐπειδή
ὑπάρχει αὐτή ἡ ἐπιγραφή, ἤ ἐμποδίστηκαν. Πουθενά τίποτα. Δέν πιστεύουν οἱ ἄνθρωποι
σέ πράγματα πού φαίνονται. «Τό AIDS», σοῦ λέει... «θά αὐξάνει ὁ ἀριθμός τῶν
θυμάτων τοῦ AIDS». Κι ὅμως δέν πιστεύουν. Πολλές φορές ἅμα ἀκούει κανείς ἀπό ἐκπομπές
κτλ. προσπάθειες νά γίνονται κατά τῶν ναρκωτικῶν, προπαντός ἐναντίον τῶν
ναρκωτικῶν, τοῦ τσιγάρου κ.τ.λ., μά, δέν καταλαβαίνετε ἄνθρωποι ὅτι θά ἀρρωστήσετε;
Δέν τό πιστεύουν... Λένε πολλά πράγματα. Λένε ὅτι εἶναι θέμα ἐνημερώσεως. Δέν εἶναι
θέμα ἐνημερώσεως μόνον. Εἶναι καί θέμα πίστεως. Ἐπί ἐπιγείων πραγμάτων. Θά ἐνημερωθεῖς
ἀλλά καί θά πιστέψεις ὅτι ὄντως βλάπτει φερειπείν τό ναρκωτικό. Γιατί τό
παίρνεις; Σταμάτησαν τά ναρκωτικά παρά τήν τόση μεγάλη ἐνημέρωση πού ὑπάρχει; Ὄχι!
Γιατί λείπει αὐτό τό στοιχεῖο τῆς πίστεως. Τῆς πίστεως ὄχι στόν Θεό, ἀλλά τῆς
πίστεως ὅτι τά πράγματα εἶναι ἔτσι. Καί ὅτι βλάπτουν.
Τί νά ποῦμε γιά τήν ἀνάγκη τῆς πίστεως γιά τά ἔσχατα;
Πολλοί θεωροῦν τήν πορεία τῆς Ἱστορίας κυκλική. Ξαναγυρίζομε στό ἴδιο σημεῖο.
Δέν εἶναι αὐτό. Εἶναι εὐθύγραμμη ἡ Ἱστορία. Προσέξατέ το. Ξεκίνησε ὁ κόσμος καί
θά τελειώσει ὁ κόσμος. Τοὐλάχιστον εἰς τήν μορφήν εἰς τήν ὁποίαν εὑρίσκεται.
Πολλοί πιστεύουν σέ ἕναν κόσμο καλύτερο, τή στιγμή πού ὁ κόσμος πηγαίνει ἀπό τό
κακό στό χειρότερο. Ἡ παρακμή δέ πού δέρνει τόν κόσμον αὐτή τή στιγμή
παγκοσμίως, ἡ παρακμή, δέν ἔχει τό προηγούμενό της. Ποιοί τά βλέπουν ὅλα αὐτά; Ἐκεῖνοι
πού ἔχουνε μάτια, τά βλέπουν. Ὅλα ξηλώνουν, ὅλα ξεφτίζουν, ὅλα βυθίζονται εἰς
τήν λάσπην. Τά πάντα! Ὅταν ἑτοιμάζονται στήν παραδοχή ὁμοφυλοφιλικῶν γάμων, τί
θά λέγατε; Μπῆκα σέ ἕναν πειρασμό. Χθές το σκέφτηκα αὐτό. Τό ἔλεγα σέ κάποιους
πού ἦσαν ἐδῶ. Τό ἀπόγευμα, εἴχαμε μιά ὁμιλία. Ἄραγε ... καλά, νά μήν μπεῖ τό
θρήσκευμα, ξέρω γώ, νά μήν μπεῖ... ξέρω γώ. Νά μήν μπεῖ ὅμως ἄν εἶσαι
παντρεμένος ἤ ὄχι, νά μήν μπεῖ ἡ σύζυγος ἤ ὁ σύζυγος, δέν τό καταλαβαίνω. Ἐσεῖς
τό καταλαβαίνετε; Κάποια στιγμή σκέφτηκα καί λέω, ὑποθέτω: Τί σύζυγο θά βάλει ὁ
ἄνδρας ὅταν τά ἔχει, παντρεύεται, μέ ἕναν ὁμοφυλόφιλο; Ἀφοῦ παίρνουν καί
διαμερίσματα στήν Ἀγγλία, δέν ξέρω ποῦ. Ναί. Ὅπως παίρνουν διαμερίσματα σέ μία
πολυκατοικία τοῦ Δήμου. Ποῦ νά μπεῖ λοιπόν ἡ σύζυγος, ὅταν αὐτός εἶναι
παντρεμένος μέ ἕναν ἄλλον ἄνδρα; Ναί. Ἄν θέλετε, δεχθεῖτε το. Κι ὅμως ὅλα εἶναι
γραμμένα καί διαβάζονται μόνο ἀπό ἐκείνους πού μποροῦν νά βλέπουν.
Λέγει ὁ Δανιήλ: «Καί λόγους πρός τόν Ὕψιστον λαλήσει
καί τούς ἁγίους Ὑψίστου παλαιώσει (ὁ Ἀντίχριστος) καί ὑπονοήσει (θά σχεδιάσει)
τοῦ ἀλλοιῶσαι καιρούς καί νόμον καὶ δοθήσεται ἐν χείρὶ αὐτοῦ ἕως καιροῦ καὶ
καιρῶν καὶ ἥμισυ καιροῦ». Σέ ἕνα ἡμιστίχιο θά μείνω. Ὅτι σχεδιάζει νά ἀλλοιώσει
«καιρούς καί νόμον». Ξέρετε τί θά πεῖ «καιρούς καί νόμον;». Ὁ «νόμος» εἶναι ἡ ἀλλοίωσις
τοῦ νόμου· πού τόν ἔχομε τόν νόμο γραμμένο καί στή συνείδησή μας. Ξέρετε τί εἶναι
οἱ «καιροί»; Εἶναι ἡ φύσις. Ὁ γάμος εἶναι φυσικόν πρᾶγμα. Ὅταν ὅμως ἐσύ ἀλλοιώνεις
κάτι πού εἶναι φυσικόν πρᾶγμα καί παντρεύεσαι ἕναν ὁμοφυλόφιλο, νά ΄τό... Εἶναι
γραμμένα αὐτά. Ποιός τά διαβάζει; Καί ποιός μπορεῖ νά προλάβει τό κακό πού ἔρχεται
καλπάζον;
Πολλά πράγματα γίνονται λοιπόν στήν ἐποχή μας, πού
προμηνύουν τό τέλος τῆς Ἱστορίας. Καί ὅμως ἐπικρατεῖ τύφλωση, πού τίποτα δέν ἀντιλαμβάνονται
οἱ ἄνθρωποι.
Ἀγαπητοί, τονίζει ὁ Θεός διά τοῦ προφήτου Ἰεζεκιήλ: «Τάδε
λέγει Κύριος·πέρας ἥκει (ἦρθε τό τέλος), τὸ πέρας ἥκει ἐπὶ τὰς τέσσαρας πτέρυγας
τῆς γῆς. ἥκει τὸ πέρας ἐπὶ σὲ τὸν κατοικοῦντα τὴν γῆν». Ἦρθε τό τέλος. Κι αὐτός
ἀκόμη ὁ λαός τοῦ Θεοῦ θέλει νά πάσχει ἀπό βαριά τύφλωση. Ποιός εἶναι ὁ λαός τοῦ
Θεοῦ; Οἱ Χριστιανοί. Γιά νά ἀκουστεῖ καί πάλι ἡ φωνή τοῦ Θεοῦ: «Ὃτί λέγεις ὅτι
πλούσιός εἰμι -πού εἶναι στήν Ἀποκάλυψη γραμμένο- καὶ πεπλούτηκα καὶ οὐδενὸς
χρείαν ἔχω, -καὶ οὐκ οἶδας (δέν γνωρίζεις) ὅτι σὺ εἶ ὁ ταλαίπωρος καὶ ὁ ἐλεεινὸς
καὶ πτώχὸς καὶ τύφλὸς καὶ γυμνός,- Συμβουλεύω σοί (σέ συμβουλεύω) ἀγοράσαι παρ᾿
ἐμοῦ κολλύριον (φάρμακο τῶν ματιῶν νά ἀγοράσεις ἀπό μένα) καὶ ἵνα ἐγχρίσῃ τόὺς ὀφθαλμούς
σου ἵνα βλέπῃς». Καί ποιό εἶναι τό κολλύριο πού θά ἀνοίξει τά μάτια μας καί πού
πρέπει νά ἀγοράσουμε ἀπό τόν Χριστόν; Εἶναι, ἀγαπητοί μου, τό Πνεῦμα τό Ἅγιον.
Γιά τό ὁποῖο λέγει ὁ Ἱερός Χρυσόστομος: «Τὸ πνεῦμα τὸ ἅγιον ἐστί τό ποιοῦν ἑτέρους
ὀφθαλμούς». Αὐτό θά σοῦ δώσει ἄλλα μάτια νά βλέπεις τήν πραγματικότητα. Καί
τότε θά δοῦμε σέ τί διάλυση βρίσκεται, ἀγαπητοί, ὁ σημερινός κόσμος...
Ἐπιτρέψατέ μου νά χρησιμοποιήσω τή γλῶσσα τοῦ ἁγίου Ἰωάννου
τοῦ Εὐαγγελιστοῦ πού ὁμολογεῖ: «Μὴ ἀγαπᾶτε τὸν κόσμον μήδὲ τὰ ἐν τῷ κόσμῳ(εν ἐννοία
ἠθική)· ἐάν τις ἀγαπᾷ τὸν κόσμον, οὐκ ἔστιν ἡ ἀγάπη τοῦ πάτρὸς ἐν αὐτῷ· ὅτι πᾶν
τὸ ἐν τῷ κόσμῳ, ἡ ἐπιθυμία τῆς σάρκὸς καὶ ἡ ἐπιθυμία τῶν ὀφθαλμῶν –τηλεόρασις-
καὶ ἡ ἀλαζονεία τοῦ βίου». Τρία αὐτοκίνητα στή διάθεσή μας ἡ κάθε οἰκογένεια...
«Παιδία», λέγει ὁ Εὐαγγελιστής Ἰωάννης, «ἐσχάτη ὥρα ἐστί, καὶ καθὼς ἠκούσατε ὅτι
ὁ ἀντίχριστος ἔρχεται, καὶ νῦν ἀντίχριστοι πολλοὶ γεγόνασιν· ὅθεν γινώσκομεν ὅτι
ἐσχάτη ὥρα ἐστίν». Ἀμήν.
ΠΡΟΣ ΔΟΞΑΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ