Τρίτη, Ιουλίου 23, 2024

 

Επιστολή του Καθηγητή κ. Δημητρίου Τσελεγγίδη προς τους Μητροπολίτες για το Ουκρανικό


Πρός

τήν Ἱερά Σύνοδο

τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος Ἰ. Γενναδίου 14

115 21 Ἀθήνα

Κοινοποίηση:

Σέ ὅλα τά μέλη τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος

ΘΕΜΑ: Σχετικά μέ τήν θεσμική νομιμοποίηση τῆς Σχισματικῆς Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας

Μακαριώτατε Ἅγιε Πρόεδρε, Σεβασμιώτατοι Ἅγιοι Ἀρχιερεῖς,

Ἐν ὄψει τῆς ἐπικείμενης συγκλήσεως τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἱεραρχίας, ὡς ἐλάχιστο μέλος τῆς τοπικῆς Ἐκκλησίας μας, ἀλλά καί ὡς καθηγητής τῆς Δογματικῆς Θεολογίας τῆς Ἐκκλησίας, θά ἤθελα –μέ αἴσθηση εὐθύνης– νά θέσω καί ἐγώ ταπεινῶς ὑπόψη Σας τίς Ἐκκλησιολογικές–Δογματικές διαστάσεις, ἀλλά καί τίς σωτηριολογικές προεκτάσεις τῆς ἀπροϋπόθετης ἀποδοχῆς σέ ἐκκλησιαστική - μυστηριακή κοινωνία τῆς Σχισματικῆς Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας, στήν περίπτωση βέβαια μιᾶς ἐνδεχόμενης Συνοδικῆς ἀπόφασής Σας γιά τήν ἀναγνώριση τοῦ «Αὐτοκεφάλου» της.

Τό πρῶτο καί μεῖζον θέμα εἶναι, στήν προκειμένη περίπτωση, τό Ἐκκλησιολογικό θέμα, πού ἀφορᾶ τήν ταυτότητα τοῦ ἐν λόγῳ «ἐκκλησιαστικοῦ μορφώματος».

Πρῶτα, δηλαδή, θά πρέπει νά ἐξεταστεῖ, ἄν τό «μόρφωμα» αὐτό πληροῖ τίς προϋποθέσεις τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Κοινότητας. Ἄν, ἀντίθετα, ἀναγνωριστεῖ τό «Αὐτοκέφαλό» του, τότε αὐτομάτως

ἀναγνωρίζεται καί ἡ ἐκκλησιαστική «νομιμότητα» τῆς Σχισματικῆς Ἐκκλησίας.

Ὡς γνωστόν, γιά τήν Σχισματική Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας ἔχει προηγηθεῖ Πανορθόδοξη καταδίκη μέ καθαιρέσεις καί ἀφορισμούς. Αὐτή ἡ Πανορθόδοξη καταδίκη δέν ἔχει ἀνακληθεῖ.

Τελευταῖα, μέ Τόμο Αὐτοκεφαλίας τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου (11-1-2019), ἔγινε μιά ἁγιοπνευματικοῦ καί ἐκκλησιολογικοῦ χαρακτῆρα θεσμική ὑπέρβαση, πού δημιουργεῖ εὔλογα ἐρωτήματα γιά τήν ἐκκλησιαστική νομιμότητά της.

Καί τοῦτο, ἐπειδή δέν τηρήθηκαν -ἀπ’ ὅσο τουλάχιστον γνωρίζουμε- θεμελιώδεις Ἁγιοπατερικές καί Ἁγιοπνευματικές προϋποθέσεις, πρᾶγμα πού δημιουργεῖ εὔλογες ἐνστάσεις γιά τήν Κανονικότητα τῶν ὅρων-πρϋποθέσεων τῆς Πατριαρχικῆς Πράξεως, ἐφόσον ἀποδεδειγμένως δέν ἐκφράστηκε δημόσια μετάνοια καί ἀποκήρυξη τοῦ Σχίσματος.

Μέ ὅσα λέμε στήν προκειμένη περίπτωση, δέν σημαίνει ὅτι ἀμφισβητοῦμε τήν θεσμική ἁρμοδιότητα τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου νά παραχωρεῖ Αὐτοκεφαλία, μέ τήν συναίνεση βέβαια τοῦ ὅλου σώματος τῆς Ἐκκλησίας, ἐκφραζομένης συνοδικά. Ἐδῶ, τίθεται μόνον τό θέμα τῶν ἔγκυρων

προϋποθέσεων γιά τήν ἔκδοση τοῦ σχετικοῦ Τόμου.

Κατά τήν Βιβλική μαρτυρία (Μθ. 4, 17, Α ́ Κορ. 5, 1-5 καί Β ́ Κορ. 2, 6-8 ), ἀλλά καί κατά τήν Ἁγιοπατερική καί Ἁγιοπνευματική Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ἔνταξη ἤ ἡ ἐπανένταξη στό ἕνα καί ἀδιαίρετο σῶμα τῆς Ἐκκλησίας προϋποθέτει ὁπωσδήποτε τήν βαθιά βίωση καί τήν εἰλικρινῆ

ἔκφραση μετανοίας ἐκ μέρους τοῦ ὑπό ἔνταξη ἤ ἐπανένταξη μέλους ἤ τῆς εὐρύτερης Κοινότητας.

Ἡ προϋπόθεση ἐκφράσεως τῆς μετανοίας δέν ὑπερβαίνεται οὔτε ἀκυρώνεται ἀπό κανένα θεσμικό πρόσωπο ἤ θεσμικό ἐκκλησιαστικό φορέα. Δέν ὑπάρχει καμία Οἰκονομία τῆς Ἐκκλησίας, πού νά μπορεῖ νά ὑποκαταστήσει ἤ νά ἀκυρώσει τήν μετάνοια.

Ἡ μετάνοια καθεαυτήν συνιστᾶ τήν θεμελιώδη προϋπόθεση καί τό πνευματικό «κλειδί» δεκτικότητας καί οἰκειώσεως τῆς Οἰκονομίας τῆς σωτηρίας, ἀλλά καί τό «κλειδί» γιά τήν ἐνεργοποίηση ἤ τήν ἐπανενεργοποίησή της, σύμφωνα μέ τήν Βιβλική μαρτυρία: «Μετανοεῖτε, ἤγγικε γάρ ἡ βασιλεία τῶν

οὐρανῶν» (Μθ. 4, 17).

Γι’ αὐτόν ἀκριβῶς τόν λόγο, καί τό Μελιτιανό Σχίσμα ἀποκαταστάθηκε στήν ἀρχαία Ἐκκλησία, ὅταν προηγήθηκε ὄχι μόνον ἡ ἔκφραση μετανοίας, ἀλλά καί ὁ ἀναθεματισμός τοῦ Σχίσματος ἀπό τούς ἴδιους τούς Σχισματικούς.

Καί ὅπως χαρακτηριστικά σημειώνει ὁ ἅγιος Θεόδωρος Στουδίτης, «ἀναθεματίζοντες τό ἴδιον Σχίσμα, ὥς φασι, δεδεγμένοι εἰσί τῇ Καθολικῇ Ἐκκλησίᾳ» (Ἐπιστολή Μ ́ , Ναυκρατίῳ τέκνῳ, PG 99, 1053C). Τότε μόνον ἀκολούθησε ἡ Πανορθόδοξη Συνοδική ἀποκατάστασή τους, στήν Α ́ Οἰκουμε-

νική Σύνοδο.

Στήν περίπτωση τῆς Σχισματικῆς Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας, ὅπως φαίνεται, δέν ζητήθηκε καί δέν ἐκφράστηκε καμία μετάνοια. Ἐδῶ, στήν πράξη, ἀκυρώθηκε ἡ μετάνοια, πού εἶναι ρητή ἐντολή τοῦ Κυρίου καί διαχρονική πράξη τῆς Ἐκκλησίας.

Γι’ αὐτό καί δέν μπορεῖ νά γίνεται λόγος γιά Ἐκκλη- σιαστική Οἰκονομία. Στήν πραγματικότητα, πρόκειται γιά κατάφωρη ἐκκλησιαστική παρανομία, πού καθιστᾶ ἀδύνατη τήν σωτηρία, ὄχι μόνο τῶν Σχισματικῶν, ἀλλά καί αὐτῶν πού κοινωνοῦν μυστηριακῶς μαζί τους, ἀφοῦ καί αὐτοί καθίστανται ἀκοινώνητοι (βλ. Β ́ Κανόνας τῆς ἐν Ἀντιοχείᾳ Συνόδου, πού ἐπικυρώθηκε ἀπό τίς Οἰκουμενικές Συνόδους Δ’, ΣΤ’ καί Ζ’).

Ἀπό τά παραπάνω, γίνεται σαφές, ὅτι τό ἐν λόγῳ θέμα εἶναι οὐσιαστικά Ἐκκλησιολογικό-Δογματικό, μέ ἀναπόφευκτες σωτηριολογικές προεκτάσεις, ὅπως πολύ ὀρθά ἐπισημάνθηκε ἤδη στήν Ἐπιστολή τῶν Ἁγιορειτῶν Γερόντων πρός τήν Ἱερά Κοινότητα τοῦ Ἁγίου Ὄρους (Μάρτιος 2019).

Γι’ αὐτό καί εἶναι πρωτίστως ἀναγκαῖο, ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἱεραρχίας νά ἀποφασίσει γιά τήν ταυτότητα τῆς Σχισματικῆς Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας καί νά ζητήσει τήν ἐφαρμογή τῶν

διαχρονικῶν ἐκκλησιαστικῶν ὅρων ἐπανεντάξεώς της, πού εἶναι ἡ μετάνοια καί ὁ ἀναθεματισμός τοῦ Σχίσματος.

Ἡ πνευματική αὐτή εὐθύνη ἐμπίπτει πλήρως στήν ἁρμοδιότητα τῆς Ἱεραρχίας, προκειμένου νά ἀναγνωρίσει τό ἐν λόγω «Αὐτοκέφαλο», τό ὁποῖο ἔχει βεβαίως καί ἄλλες παραμέτρους

Κανονικότητας, ἐνόσω δέν λαμβάνει ὑπόψη τήν ὕπαρξη τῆς Κανονικῆς Ἐκκλησίας στήν ἴδια χώρα, ὑπό τόν Μητροπολίτη Κιέβου Ὀνούφριο, ἀπό τήν ὁποία Κανονική Ἐκκλησία ἀποσχίστηκε.

Τό «Αὐτοκέφαλο» δηλαδή, στήν προκειμένη περίπτωση, ἔχει χορηγηθεῖ σέ ἀμετανοήτους σχισματικούς.

Καί αὐτό, τό πρωτοφανές καί ἀδιανόητο λογικῶς, ἱεροκανονικῶς καί ἁγιοπνευματικῶς, ζητᾶται νά γίνει τώρα καί μέ τήν Συνοδική συγκατάθεση τῆς Ἐκκλησίας μας.

Μέ τήν «λογική» ἐκδόσεως τοῦ Τόμου «Αὐτοκεφαλίας» στήν Σχισματική Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας, κινδυνεύουμε μελλοντικῶς νά ὁδηγηθοῦμε -ἐνδεχομένως- καί στήν διαμυστηριακή ἀποδοχή τοῦ Παπισμοῦ καί ἄλλων αἱρετικῶν, χωρίς τίς θεμελιώδεις προϋποθέσεις τῆς μετανοίας καί τῆς

ἀποκηρύξεως τῶν δογματικῶν πλανῶν τους, πρᾶγμα πού ἐπιχειρεῖ σήμερα ὁ Οἰκουμενισμός, ὄχι μόνο στήν θεωρία, ἀλλά ἤδη καί στήν πράξη.

Διερωτώμεθα, λοιπόν, εὔλογα, μήπως οἱ ἐντός τῆς Ἐκκλησίας μας ἁγιοπνευματικοί θεσμοί ἄρχισαν νά «λειτουργοῦν» ἐρήμην τῆς ἁγιοπνευματικῆς ὑποδομῆς τους.

Διερωτώμεθα, μήπως τίς τελευταῖες δεκαετίες εἰσάγεται «νέο ἦθος», μέ τήν κρυφή ἐπιδίωξη νά γίνει ἔθος– συνήθεια καί στήν συνέχεια ἐθιμικό Δίκαιο, πού θά ὑποκαταστήσει τήν Ἱεροκανονική Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας.

Ἱστορικά, γνωρίζουμε ὅτι, ὅταν παγιώθηκε μιά τέτοια νοοτροπία στή Δύση, ἡ Δυτική Ἐκκλησία ὁδηγήθηκε στόν Παπισμό -μέ ὅλες τίς δογματικές ἀποκλίσεις του– καί κατέληξε στήν ἀποκοπή της ἀπό τήν Μία καί μόνη Ἐκκλησία.

Συνοψίζοντας, σημειώνουμε, ὅτι ἡ ὅποια ἐνδεχόμενη ἀπόφαση γιά τήν «Αὐτοκεφαλία» τῆς Σχισματικῆς Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας δέν μπορεῖ νά εἶναι ἀπροϋπόθετη.

Ἐπειδή τότε -ἔμμεσα πλήν σαφῶς- θά σημάνει στήν πράξη μιά παράνομη, ἐκκλησιαστικῶς, θεσμική «νομιμοποίηση» τοῦ ὑφισταμένου Σχίσματος, πρᾶγμα πού δέν ἔχει ἱστορικό προηγούμενο στήν Ἐκκλησιαστική Ἁγιοπατερική Παράδοση.

Καί τό σημαντικότερο εἶναι, ὅτι ἡ ἐνδεχόμενη -ἀπροϋπόθετη ἁγιοπνευματικῶς- ἀναγνώριση πλήττει καίρια τήν ἑνότητα τῆς ὅλης Ἐκκλησίας, τῆς ὁποίας τίποτε δέν ὑπάρχει πολυτιμότερο.

Ὁ κίνδυνος εἶναι ὁρατός, νά δημιουργηθοῦν δηλαδή Σχίσματα στό πλαίσιο τῆς ὅλης Ἐκκλησίας, ἐξαιτίας τῆς ἐνδεχόμενης συμφωνίας Σας γιά τήν ἀναγνώριση τοῦ «Αὐτοκεφάλου» τῆς

Σχισματικῆς Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας, πρᾶγμα πού ἐγκαρδίως ἀπευχόμεθα.

Τέλος, ἡ πνευματική λύση τοῦ ὑπάρχοντος ἐκκλησιολογικοῦ προβλήματος εἶναι ἡ μετάνοια. Καί δυστυχῶς αὐτή, πρός τό παρόν, λείπει.

Ὅμως, ὑπάρχει ρεαλιστική ἐλπίδα. Ὅσοι ἀγαποῦμε ἐν Χριστῷ τήν Ἐκκλησία, ἄς πάρουμε οἱ ἴδιοι μας τό καθάρσιο καί θεουργό φάρμακο τῆς μετανοίας καί τότε ὁ Χριστός θά δώσει στόν ἀσθενῆ τήν θεραπεία, σύμφωνα μέ τήν Ἁγιοπατερική μαρτυρία [Βλ. Ἁγίου Νικολάου Καβάσιλα: «...ὅ καί θαυμάσαι τις ἄν τῆς τοῦ Θεοῦ χρηστότητος, εἰ νόσον μέν οὐδείς ἄν φύγοι τό φάρμακον ἄλλου πίνοντος, εὐθύνης δέ λύοιτ’ ἄν ἀλγούντων ἑτέρων», Περί τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς, Λόγος Ζ ́ , PG 150, 700C. (Ἐδῶ θά μποροῦσε νά θαυμάσει κανείς τήν ἀγαθότητα τοῦ Θεοῦ. Κανένας δέν μπορεῖ νά ἀπαλλαγεῖ ἀπό ἀρρώστια, ἄν ἄλλος πιεῖ τό φάρμακο. Ἀπό τίς συνέπειες ὅμως τῆς ἁμαρτίας, μπορεῖ κάποιος νά ἀπαλλαγεῖ, ὅταν ἄλλοι πονοῦν γι’ αὐτόν)].

Μέ βαθύτατο σεβασμό

Δημήτριος Τσελεγγίδης τ. Καθηγητής Α.Π.Θ



 

Τά γνωρίσματα τοῦ ὀρθόδοξου κληρικοῦ!

 


Τοῦ μακαριστοῦ ἐπισκόπου Φλωρίνης

Αὐγουστίνου Καντιώτη

 

"Ἄν δεῖτε παπᾶ, ἄν δεῖτε θεολόγο, ἄν δεῖτε μητροπολίτη καί ἀρχιεπίσκοπο, πού δέν διώκεται... νά ξέρετε πολύ καλά ὅτι αὐτός δέν βαδίζει καλῶς"                     

Αὐγουστῖνος Καντιώτης: Δέν ξέρω τί διωγμούς θά ὑποστῶμεν οἱ Ἐπίσκοποι πού ἐπαύσαμε τό μνημόσυνο τοῦ Πατριάρχη!

"Οἱ σύγχρονοι Ἐπίσκοποι καί Ποιμένες, ὅμως, ΞΕΡΟΥΝ καί γι’ αὐτό... σιωποῦν!"

«Οὐαί ὅταν καλῶς ὑμᾶς εἴπωσι πάντες οἱ ἄνθρωποι»

 

Τά γνωρίσματα τοῦ Ὀρθόδοξου κληρικοῦ:

Ἀγαπητοί, πρέπει νά ὁμολογήσουμε μία πικρά ἀλήθεια. Οἱ πιστοί, πού ἀγωνίζονται γιά νά κρατήσουν τήν Ὀρθοδοξία, εἶναι ὀλίγοι.

Τό ρεῦμα τό μεγάλο καί τό ἀπέραντο εἶναι ἐκεῖνο πού σιγά – σιγά ἔχουν ἀπομακρυνθεῖ ἀπό τήν ὀρθόδοξο πίστη.

Θά πῶ ἕνα λόγο, πού ποτέ δέν τόν εἶπα. Θά τόν πεῖτε ἐγωιστικό, ἀλλά σᾶς δίνω μιά ζυγαριά, γιά νά ζυγίσετε παπᾶδες, δεσποτᾶδες καί ὅλο τόν κλῆρο καί ὅλους τούς θεολόγους.

Ἡ ζυγαριά αὐτή ποιά εἶναι; Ποιό εἶναι τό γνώρισμα τοῦ παπᾶ;

Νά μαζεύει πρόσφορα;

Νά κάνει ὡραῖες ἀκολουθίες;

Νά κηρύττει χαριτωμένα καί νά χρηστολογεῖ ἀπό τοῦ ἄμβωνος καί νά δακρύζουν τά μάτια μερικῶν δεσποιναρίων γιά τούς στοχαστικούς του λογισμούς;

Ποιό εἶναι τό γνώρισμα τοῦ παπᾶ καί τοῦ δεσπότη σ’ αὐτά τά δύσκολα χρόνια;

Τό γνώρισμα τοῦ δεσπότη καί τοῦ παπᾶ εἶναι ἡ μαχητικότης, ἡ παρρησία.

Εἶναι ἐκεῖνο πού εἶπε ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ὅτι «Οἱ θέλοντες εὐσεβῶς ζῆν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ διωχθήσονται».

Ἄν δεῖτε παπᾶ, ἄν δεῖτε θεολόγο, ἄν δεῖτε μητροπολίτη καί ἀρχιεπίσκοπο, πού δέν διώκεται, ἀλλά ἀπολαύει τῆς ἀγάπης καί τῆς ἐκτιμήσεως ὅλων, τότε ἔχει ἐφαρμογή ὁ λόγος τοῦ Χριστοῦ

«Οὐαί ὅταν καλῶς ὑμᾶς εἴπωσι πάντες οἱ ἄνθρωποι», νά ξέρετε πολύ καλά ὅτι αὐτός δέν βαδίζει καλῶς. Ἤ ἄν λέγεται ὀρθόδοξος καί δέν θέλει νά ἀντιμετωπίσει τό ρεῦμα, τήν χιονοστιβάδα αὐτή πού κατέρχεται γιά νά διαλύσει τόν κόσμο.

Ὁ παπᾶς ὁ ὀρθόδοξος πάει κόντρα μέ τά ρεύματα.

Ὁ Μέγας Ἀθανάσιος ἕνας ἦτο, ἀλλά κράτησε στούς ὤμους του ὡς Ἄτλας ὁλόκληρη τῆς Ὀρθοδοξία.

Ὁ Μάρκος ὁ Εὐγενικός ἕνας ἦτο, ἀλλά κράτησε στά χέρια του ὁλόκληρη τῆς Ὀρθοδοξία.

Ὁ ἱερός Φώτιος τά ἴδια.

Ὀλίγοι εἶναι, ἀλλά δέν νικάει μέ τά νούμερα, νικάει μέ τήν πίστη.

Γιατί ὅσο ἀξίζει ἕνας πιστός παπᾶς, ὅσο ἀξίζει ἕνας πιστός ἐπίσκοπος, ὅσο ἀξίζει ἕνας πιστός ἀρχιεπίσκοπος, ὅσο ἀξίζει ἕνας λαϊκός καί μία γυναῖκα δέν ἀξίζει ὁλόκληρος ὁ ντουνιᾶς.

Λοιπόν νά μή πτοούμεθα διότι γίνεται αὐτή ἡ προδοσία τῆς πίστεως μᾶς δεξιά καί ἀριστερά.

Ἕνα σᾶς συνιστῶ. Μή μοῦ λέτε, ὅτι Αὐτός εἶναι καλός, αὐτός εἶναι θεολόγος σπουδαῖος, αὐτός κάνει διαλεκτική, αὐτός ἄνοιξε ἀκαδημία τοῦ Πλάτωνος καί ἅμα τόν ἀκούσεις εἶναι θαῦμα!...

Μέτρησε τόν ἄν ἔχει μία σπίθα ἀπό τό Μάρκο τόν Εὐγενικό, ἄν ἔχει μία σπίθα ἀπό τόν ἱερό Φώτιο, ἄν ἔχει μία σπίθα ἀπό τόν Κηρουλάριο, ἄν ἔχει μία σπίθα ἀπό τόν Παπουλάκο (ὁ ἀγράμματος αὐτός στάθηκε ἀπέναντι ὁλόκληρου τοῦ κόσμου).

Τά λέγω αὐτά ἔχων ἐπίγνωση τῆς θέσεως μοῦ ὡς Ἕλληνος καί ὡς ἐπισκόπου ἔχοντος τεράστια εὐθύνας.

Εἴμεθα ἕτοιμοι τά πάντα νά θυσιάσωμεν. Τολμῶ, ἴσως γιά τελευταία φορά ἀπό τοῦ βήματος αὐτοῦ, νά πῶ:

Ὅσοι ἀγαπᾶτε τό Χριστό, ὅσοι ἀγαπᾶτε τήν Ἐκκλησία, ἔχουμε τήν Παναγία μαζί μας, ἔχουμε μαζί μέ ὅλους ἐκείνους πού ἀγωνίστηκαν καί ἀγωνίζονται γιά τήν ὀρθόδοξο πίστη μας.

Ὅσοι εἶναι μέ τό διάβολο, νά κάτσουν κάτω, νά κλείσουν τά στόματα τους. Διότι διάβολος εἶναι ἡ δειλία των, διάβολος εἶναι ἡ δελεαστικότης των, διάβολος τά ἐπιχειρήματα των, πού ζητοῦν νά ψυχράνουν μιά χούφτα ἀνθρώπων οἱ ὁποῖοι βασανίζονται καί τυραννιοῦνται καί διώκονται γιά τήν πίστη τοῦ Χριστοῦ μας.

Ἐμεῖς ἔχομεν ἀνέκαθεν ὡς σύνθημα τόν ὅρκο τῶν ἐφήβων τῶν Ἀθηνῶν. Τά παλικάρια τῆς ἀρχαίας Ἑλλάδος ἐπάνω ἀπό τήν Ἀκρόπολη ὁρκίζονταν καί λέγανε, «Ἤ μόνος ἤ μετ’ ἄλλων τά ὅσια καί ἱερά ὑπερασπιῶ». Καί ἐγώ, μικρός στρατιώτης, τό δηλώνω παρρησία. Ἤ μόνος ἤ μετ’ ἄλλων τά ὅσια καί ἱερά τῆς πίστεως θά τά ὑπερασπίσω μέχρι τελευταίας ρανίδος τοῦ αἵματος μου.

Καί ἐσεῖς ἀντί χειροκροτημάτων ματαίων, τά ὁποῖα οὐδέν λέγουν, ἀντί ἐπαίνων, νά προσευχηθεῖτε πολύ.

Γιατί οἱ ὀρθόδοξοι ἔμειναν ὀλίγοι καί ἡ μάχη ἐπεκτείνεται καί θά βρεθοῦμε πρό νέων γεγονότων.

Ὄχι μόνο στήν μικρά μας Ἑλλάδα, ἀλλά καί εἰς ὅλα τά πλάτη καί τά μήκη τῆς γῆς ὁ ἑωσφόρος ἔχει ἐκστρατεύσει καί λυσσάει γιά νά ξεριζώσει μέσα ἀπό τά στήθη τῶν ἀνθρώπων τήν ὀρθόδοξο πίστη.

Δέν ξέρω τί θά γίνει. Δέν ξέρω τί διωγμούς θά ὑποστῶμεν οἱ ἐπίσκοποι πού ἐπαύσαμε τό μνημόσυνο τοῦ Ἀθηναγόρου καί οἱ ἄλλοι κληρικοί οἱ ὁποῖοι εἶναι γύρω μας.

Δέν ξέρω σέ ποιό Ἅγιον Ὅρος θά καταφύγωμεν.

Ἕνα γνωρίζω πώς ὅτι καί ἄν γίνει, ὅτι καί ἄν συμβεῖ καί τά ἄστρα νά πέσουν καί οἱ ποταμοί νά ξηραθοῦν καί ἄνω κάτω νά γίνει ὁ κόσμος, ἕνα γνωρίζω – τό πιστεύω ἀκραδάντως, ὅτι στό τέλος θά νικήσει ἡ Ὀρθοδοξία.

Ὅταν θά ἔρθει ἡ στιγμή τοῦ διωγμοῦ τῶν ὀρθοδόξων, τότε ἔχομε καί ἡμεῖς τό σχέδιο μας, ὅπως καί πάς πιστός. Καί ἐσεῖς ὅλοι – εἶστε ἐδῶ 3.000;- αὐτά πού σᾶς εἶπα νά τά σκορπίσετε παντοῦ. Ὁ ἕνας νά γίνει δύο. Οἱ δύο τέσσερις, οἱ τέσσερις ὀκτώ...

Νά γίνει μεγάλο κῦμα θαλάσσης, νά ξεπλύνομε τήν πατρίδα μᾶς εἰς τρόπον ὥστε ἡ Ἑλλάς νά γίνει ἄστρον τοῦ οὐρανοῦ, ὀρθόδοξος τόπος, παράδεισος τῆς Ὀρθοδοξίας. Ἀμήν.

Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου,

«Οἱ Χριστιανοί στούς ἔσχατους καιρούς»  



11. Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ . "Η ΔΙΑΚΡΙΣΗ" ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΗΣ ΚΛΙΜΑΚΟΣ . ΕΚΔΟΣΗ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ ΩΡΩΠΟΥ, ΑΤΤΙΚΗΣ.