Σάββατο, Μαΐου 24, 2025

 

                     Ναυπάκτου Ιερόθεος: Ο νέος Πάπας Λέων 14ος

FL pope 

Ναυπάκτου Ιερόθεος: Ο νέος Πάπας Λέων 14ος

Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου

Τό Κονκλάβιο τῶν Καρδιναλίων σέ μυστική ψηφοφορία, κεκλεισμένων τῶν θυρῶν, ἐξέλεξε νέο Πάπα τόν ἀμερικανό Καρδινάλιο Ρόμπερτ Πρεβόστ, ὁ ὁποῖος ἀνήκει στό τάγμα τοῦ Ἁγίου Αὐγουστίνου.

Στήν Λατινική παράδοση ὑπάρχουν διάφορα τάγματα, τά ὁποῖα ἱδρύθηκαν στήν Δύση. Πρόκειται γιά ὀργανωμένες μοναχικές κοινότητες Ρωμαιοκαθολικῶν καί ἔχουν σκοπό τήν διάδοση τοῦ Χριστιανισμοῦ, τήν καταπολέμηση τῶν αἱρέσεων, τήν ὀργάνωση τῆς ἐκπαίδευσης, τήν ἱεραποστολή κλπ. Τά γνωστά μοναχικά τάγματα εἶναι τῶν Βενεδικτίνων, τῶν Φραγκισκανῶν, τῶν Δομηνικανῶν, τῶν Ἰησουϊτῶν, τοῦ Ἁγίου Αὐγουστίνου, τῶν Κιστερκιανῶν, τῶν Τραπιστῶν κ.ἄ.

Τά μοναχικά αὐτά τάγματα δημιουργήθηκαν στήν προσπάθεια νά στηριχθῆ ἡ «Ἐκκλησία» ἀπό τίς αἱρέσεις, δηλαδή χρησιμοποιήθηκαν κατά τῶν αἱρέσεων, ὅπως οἱ Δομηνικανοί ὑπῆρξαν ὄργανα στήν Ἱερά Ἐξέταση. Δέν δημιουργήθηκαν γιά νά σωθοῦν τά μέλη τους, ζώντας μέσα στήν Ἐκκλησία, ἀλλά γιά νά «σώσουν» τήν Ἐκκλησία, ὡσάν ἡ Ἐκκλησία νά ἔχη ἀνἀγκη σωτήρων!

Τό τάγμα τοῦ Ἁγίου Αὐγουστίνου στό ὁποῖο ἀνήκει ὁ Πάπας Λέων 14ος ἱδρύθηκε τό 1244 μέ ἀπόφαση τοῦ Πάπα Ἰννοκεντίου Δ΄, μέ συνένωση διαφόρων ἐρημιτικῶν μοναχῶν, οἱ ὁποῖοι ἀκολουθοῦν τόν κανόνα τοῦ Ἁγίου Αὐγουστίνου τῆς Ἱππῶνος, ὁ ὁποῖος ἔζησε τό 4ο-5ο αἰώνα μ.Χ. Ὅσοι υἱοθέτησαν τόν κανόνα τοῦ ἱεροῦ Αὐγουστίνου ἦταν ἕνα ἐπαιτικό κίνημα, καί προσπάθησαν νά φέρουν τήν μοναχική ζωή στό ἀστικό περιβάλλον.

Νά σημειωθῆ ὅτι ὁ ἱερός Αὐγουστῖνος θεωρήθηκε ὡς ἡ βάση τοῦ σχολαστικισμοῦ, τῆς θεολογίας ἐκείνης πού ἀναπτύχθηκε μεταξύ 11ου καί 13ου αἰῶνος καί χρησιμοποιοῦσε τόν ὀρθολογισμό γιά τήν κατανόηση τῶν θεολογικῶν θεμάτων μέ τήν βασική ἀρχή «credo ut intelligum» (πιστεύω γιά νά καταλάβω), ὅτι πρῶτα ἀποδεχόμαστε μιά ἀλήθεια καί ἔπειτα τήν ἐπεξεργαζόμαστε λογικά γιά νά τήν καταλάβουμε.

Τήν θεολογική αὐτήν παράδοση ἀκολουθοῦσε ὁ Βαρλαάμ ὁ Καλαβρός, ὁ ὁποῖος καταδικάστηκε ἀπό τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, μέ τούς ἀγῶνες τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ. Ὁ Βαρλαάμ, ἀκολουθώντας, τόν ἱερό Αὐγουστῖνο θεωροῦσε ἀνώτερη τήν κατανόηση τοῦ Θεοῦ μέ τήν φιλοσοφία καί κατώτερη τήν γνώση τοῦ Θεοῦ πού προέρχεται ἀπό τήν ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ στούς Προφῆτες, τούς Ἀποστόλους καί τούς Ἁγίους.

Τό Τάγμα τοῦ Ἁγίου Αὐγουστίνου ἔχει πρακτικούς σκοπούς, εἶναι ἀνοικτό καί ὄχι πολύ αὐστηρό. Ὅσοι ἀνήκουν στό Τάγμα αὐτό ἐπιδίδονται στήν ἱεραποστολή καί ἀσκοῦν ποιμαντική διακονία στούς λαϊκούς.

Ἕνα ἄλλο ἐνδιαφέρον σημεῖο εἶναι ὅτι ὁ Καρδινάλιος Ρόμπερτ Πρεβόστ, πού ἐξελέγη ὡς νέος Πάπας, κατά τήν συνήθεια τοῦ Βατικανοῦ, προτίμησε νά λάβη τό ὄνομα Λέων 14ος, πού σημαίνει ὅτι μέχρι τώρα ὑπῆρξαν μέ τό ὄνομα Λέων 13 Πάπες.

Στήν ἱστορία τοῦ Παπικοῦ θρόνου ἀπό αὐτούς πού εἶχαν τό ὀνομα Λέων, ὁ κυριότερος ἦταν ὁ Λέων 1ος (440-461), πού ἔπαιξε σημαντικό ρόλο στήν ἀπόφαση τῆς Τετάρτης (Δ΄) Οἰκουμενικῆς Συνόδου γιά τίς δύο φύσεις τοῦ Χριστοῦ• ὁ Λέων 3ος (795-816), ὁ ὁποῖος τά Χριστούγεννα τοῦ 800 μ.Χ. ἔστεψε στήν Ρώμη τόν Φράγκο Καρλομάγνο Αὐτοκράτορα τῆς Ἁγίας Ρωμαϊκῆς Αὐτοκρατορίας τοῦ Γερμανικοῦ Ἔθνους, ἀλλά ἀντέδρασε στήν εἰσαγωγή τοῦ Filioque στό «Πιστεύω»• καί ὁ νεώτερος, ὁ Λέων 13ος (1878-1903).

Προφανῶς, ὁ νέος Πάπας ἐπέλεξε τό ὄνομα Λέων, πρός τιμή τοῦ τελευταίου Πάπα Λέοντος 13ου, τό ὁποῖον ἐκτιμᾶ γιά τό ἔργο τό ὁποῖο ἐπιτέλεσε ὡς Πάπας καί γι’ αὐτό τόν ἔχει πρότυπο στήν ζωή του καί ἐπιθυμεῖ νά ἀκολουθήση τούς τρόπους τῆς παπωσύνης του. Εἶναι, λοιπόν, ἀνάγκη νά δοῦμε ποιό ἦταν τό ἔργο τοῦ Πάπα Λέοντος 13ου, τόν ὁποῖον ἐκτιμᾶ ὁ νέος Πάπας καί ἐπέλεξε τό ὄνομά του.

Ὁ Πάπας Λέων 13ος εἶχε ἔντονα διανοητικά προσόντα, ὡς λαϊκός ἦταν εὐσεβής, καταγόμενος ἀπό εὐγενῆ οἰκογένεια. Ἔτυχε λαμπρᾶς μορφώσεως, καί χρησιμοποιήθηκε στόν διπλωματικό κλάδο. Ὅπως εἶναι γνωστόν οἱ Κληρικοί τοῦ Βατικανοῦ καλοῦνται ὅταν χειροτονοῦνται, νά ἐπιλέξουν ποιόν κλάδο θά ἀκολουθήσουν, τόν ἱερατικό-ποιμαντικό ἤ τόν διπλωματικό, διότι τό Βατικανό ἔχει δύο ἰδιότητες, θρησκευτική καί πολιτική. Κατά τήν διάρκεια τῆς θητείας του ὡς Πάπας προώθησε τήν μόρφωση τοῦ Κλήρου καί τίς ἱεραποστολές, ἐπιδίωξε τήν βελτίωση τῶν πολιτικῶν σχέσεων τοῦ Βατικανοῦ μέ τά διάφορα Κράτη καί γενικά προσπάθησε νά στερεώση περισσότερο τόν «Ρωμαιοκαθολικισμό» σέ ὅλον τόν κόσμο.

Ἔχει γραφεῖ ὅτι ὁ Πάπας Λέων 13ος ἐξέδωσε τήν Ἐγκύκλιο «Rerum Novarum», «Περί τῶν νέων πραγμάτων», «στήν ὁποία πραγματεύεται τά δικαιώματα τῶν ἐργαζομένων καί τόν καπιταλισμό τῆς βιομηχανικῆς ἐποχῆς καί θεωρεῖται πρώτη κοινωνική ἐγκύκλιος τῆς Καθολικῆς Ἐκκλησίας, θεμελιώνοντας τήν σύγχρονη καθολική κοινωνική σκέψη».

Ὁ Πάπας Λέων 13ος «ἐπηρέασε τήν καθολική Μαριολογία», δηλαδή τήν διδασκαλία τῶν Ρωμαιοκαθολικῶν γιά τήν Παναγία, στήν ὁποία τονίζονται ὑπερβολικές θεολογικές ἀπόψεις γιά τό ἔργο της ὡς συλλυτρώτρια τοῦ ἀνθρωπίνου γένους, καί ἐξέδωσε δέκα Ἐγκυκλίους γιά τό ροζάριο, γι’ αὐτό ὀνομάστηκε «ὁ Πάπας τοῦ ροζαρίου».

Ἐπίσης, ὁ Πάπας Λέων 13ος εἶναι ὁ πρῶτος πού συνέλαβε τήν ἰδέα νά ἐπαναφέρη τίς σχολαστικές σπουδές στόν Θωμᾶ τόν Ἀκινάτη, καί ἀκολούθησε πιό συστηματικά ὁ διάδοχός του Πάπας Πίος 10ος. Πρόκειται γιά μιά κίνηση πού ὀνομάστηκε νεοσχολαστικισμός ἤ νεοθωμισμός.

Ὁ Λέων 13ος ἔζησε σέ μιά ἐποχή πού ἐπικρατοῦσε ὑποβάθμιση τῶν βασικῶν ἀρχῶν τοῦ δογματικοῦ συστήματος τῶν «Ρωμαιοκαθολικῶν», τοῦ γνωστοῦ σχολαστικισμοῦ πού εἶχε συστηματοποιηθῆ τόν 13ο αἰώνα ἀπό τόν Θωμᾶ τόν Ἀκινάτη. Τήν ἐποχή αὐτή τοῦ Πάπα Λέοντος 13ου ἐπικρατοῦν οἱ διαφωτιστικές ἰδέες καί ὁ μοντερνισμός, πού ὑποσκάπτουν τά θεμέλια τοῦ «Ρωμαιοκαθολικισμοῦ».

Τό 1870 εἶχε συγκληθῆ ἡ Α΄ Βατικανή Σύνοδος, ἡ ὁποία προσπάθησε νά ἀνακόψη τό ρεῦμα τῆς ἀμφισβήτησης τῆς πίστης καί δογμάτισε γιά τό ἀλάθητο τοῦ Πάπα, διότι ὁ Παπισμός «βασανίζεται βιαίως καί οἱ δεσμοί ἑνότητος χαλαρώνουν δριμύτατα καί καθημερινά. Ἡ θεόθεν ἐξουσία τῆς Ἐκκλησίας πολεμᾶται καί τά δίκαιά της ἀνακόπτονται». Μέ ἄλλα λόγια οἱ διαφωτιστικές ἀρχές ἐπιτίθενται πρός τήν πίστη τῶν Ρωμαιοκαθολικῶν. Πέρα ἀπό τόν Διαφωτισμό καί οἱ Προτεσταντικές ἀρχές, καθώς ἐπίσης καί οἱ ὑπαρξιστικές ἀναζητήσεις τῶν δυτικῶν ἀνθρώπων ὑπονομεύουν ἐσωτερικά τό οἰκοδόμημα τοῦ Βατικανοῦ.

Ὁ Πάπας Λέων 13ος συνέλαβε τό ἔργο νά στηρίξη τόν Ρωμαιοκαθολικισμό στό ρεῦμα τοῦ Μοντερνισμοῦ καί ἐξέδωσε τήν Ἐγκύκλιο Aeterni Patris στίς 4 Αὐγούστου τοῦ 1879, γιά «τήν ὀρθή χρήση τῆς φιλοσοφίας ἀπό τούς Χριστιανούς μέ ἐπίκεντρο τό σύνολο τῶν κειμένων τοῦ Θωμᾶ Ἀκινάτη».

Νά θυμίσω ὅτι ὁ Θωμᾶς ὁ Ἀκινάτης (1225-1274) ὑπῆρξε ὁ μέγιστος τῶν σχολαστικῶν θεολόγων, ὁ ὁποῖος στά κείμενά του, κυρίως στήν Summa Theologiae προσπάθησε νά κατοχυρώση τά δόγματα τοῦ Ρωμαιοκαθολικισμοῦ μέ βάση τήν διδασκαλία τοῦ Ἱεροῦ Αὐγουστίνου (354-430 μ.Χ.) σέ συνδυασμό μέ τήν Ἀριστοτελική φιλοσοφία, στήν πραγματικότητα ἕνωσε τόν Ἀριστοτέλη μέ τόν νεοπλατωνισμό.

Ὅμως, ἡ σχολαστική φιλοσοφία πού στηρίχθηκε στόν ὀρθολογισμό καί ἀναπτύχθηκε κυρίως ἀπό τόν Θωμᾶ τόν Ἀκινάτη δέχθηκε μεγάλη κριτική ἀπό τόν νομιναλισμό τοῦ 14ου αἰῶνος, καί ἀργότερα ἀπό τήν Ἀναγέννηση, τόν Προτεσταντισμό, τόν Διαφωτισμό, τόν Ρομαντισμό καί τόν Ὑπαρξισμό. Ἔτσι, κλονίστηκαν τά θεμέλια τοῦ Θωμᾶ τοῦ Ἀκινάτη, καί τά θεμέλια τῆς Ρωμαιοκαθολικῆς πίστης, πού σημαίνει ὅτι ὅλος ὁ Ρωμαιοκαθολικισμός βρέθηκε σέ μεγάλη ἀδυναμία.

Ἀκριβῶς, τότε ὁ Λέων 13ος ἐξέδωσε τήν προαναφερθεῖσα Ἐγκύκλιό του μέ σκοπό νά καθιερωθῆ «ἡ ὀρθή χρήση τῆς φιλοσοφίας» μέ κείμενα τοῦ Θωμᾶ τοῦ Ἀκινάτη μέ νέα ἐρευνητική ἀνάγνωση, ὅπως ἔκανε ὁ διάδοχός του Πίος 10ος μέ ἄλλη Ἐγκύκλιο πού ἐξεδόθη τήν 8η Σεπτεμβρίου τοῦ 1907.

Πάντως, ἡ Ἐγκύκλιος τοῦ Λέοντος 13ου τονίζει τήν εὐεργεσία τῆς φιλοσοφίας στήν προάσπιση τῶν ἱερῶν δογμάτων, ἔναντι τοῦ Μοντερνισμοῦ, ἐνῶ ἡ ὀρθόδοξη θεολογία τῶν Πατέρων στηρίζεται στήν θεοπτική ἐμπειρία τῶν Προφητῶν, Ἀποστόλων καί Πατέρων, ἡ ὁποία ἐκφράζεται μέ ὅρους φιλοσοφικούς τῆς ἐποχῆς.

Ἡ Ἐγκύκλιος μνημονεύει μερικούς ἀρχαίους κοινούς Πατέρας, ὅπως τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο, τόν ἅγιο Γρηγόριο Νύσσης, τόν Μέγα Βασίλειο κ.ἄ., ἀλλά θεωρεῖ ὅτι ἡ «συγκεφαλαίωση ὅλων» εἶναι ὁ ἱερός Αὐγουστῖνος καί οἱ σχολαστικοί δάσκαλοι, ὅπως ὁ Μποναβεντούρα καί ὁ Θωμᾶς ὁ Ἀκινάτης.

Ἔτσι, δίνεται ἔμφαση στήν μελέτη τῶν ἔργων τοῦ Θωμᾶ τοῦ Ἀκινάτη γιά τήν ἀντιμετώπιση τοῦ Μοντερνισμοῦ πού ἐκφραζόταν μέ τήν Μεταρρύθμιση καί τόν Διαφωτισμό. Προτείνεται «ἡ προσληψη κάθε ἐπιστήμης, διά τοῦ σχολαστικοῦ πνεύματος, οὕτως ὥστε ἡ ἀποκάλυψη καί ὁ ἀνθρώπινος λόγος νά συμπληρώνονται ὡς τό ἀήττητο προπύργιο τῆς πίστης».

Αὐτή ἡ κίνηση τοῦ Λέοντος 13ου ἀποκλήθηκε νεοσχολαστικισμός ἤ νεοθωμισμός, πού σημαίνει ὅτι εἶναι ἐπανερμηνεία μερικῶν ἀρχῶν τοῦ Θωμᾶ τοῦ Ἀκινάτη, ὁ ὁποῖος στηρίχθηκε στόν ἱερό Αὐγουστῖνο καί τόν Ἀριστοτέλη, καί τέθηκε στό κέντρο τῶν θεολογικῶν σπουδῶν, στήν ζωή τῶν Μοναστικῶν Κέντρων καί γενικά στήν σύγχρονη θεολογία, ὡς ἀντιμετώπιση τῶν νέων φιλοσοφικῶν ρευμάτων.

Ἐάν ὁ νέος Πάπας Λέων 14ος, πού θαυμάζει τόν Πάπα Λέοντα 13ο, τοῦ ὁποίου τό ὄνομα προσέλαβε, ἀκολουθήση αὐτήν τήν τάση τοῦ νεοθωμισμοῦ-νεοσχολαστικισμοῦ, σέ συνδυασμό μέ τήν ἱεραποστολή, δηλαδή ἐάν θά κινηθῆ μεταξύ συντηρητισμοῦ καί νεωτερικότητας, ἤ ἄν γιά ἄλλους λόγους προτίμησε αὐτό τό ὄνομα, θά τό δοῦμε στήν συνέχεια μέ τίς σχετικές ἀποφάσεις τίς ὁποῖες θά λάβη.

parembasis.gr



 


Μια ιδιαίτερη συνέντευξη για την απόφαση της Ιεράς Συνόδου σχετικά με τον Μητροπολίτη Τυχικό 

Μια ιδιαίτερη συνέντευξη για την απόφαση της Ιεράς Συνόδου σχετικά με τον Μητροπολίτη Τυχικό

Mε τον Δρ. Ελπιδοφόρο Σωτηριάδη

Στον απόηχο της έκπτωσης του Επισκόπου Τυχικού από τον Μητροπολητικό θρόνο της Πάφου, ο Δρ. Ελπιδοφόρος Σωτηριάδης έδωσε μια ιδιαίτερη συνέντευξη αναφρόμενος στο πρόσωπο του "έκπτωτου" εράρχη.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

Χριστός Ανέστη Γιατρέ. Ποια ήταν η αντίδραση σας σε σχέση με την πρόσφατη απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου;

Αληθώς Ανέστη ο Κύριος. Καταρχήν θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την φιλοξενία. Η πρώτη μου αντίδραση ήταν μια γεύση ανείπωτης πικρίας και θλίψης. Είναι αλήθεια ότι μόλις πληροφορήθηκα το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας, αστραπιαία μου ήρθε στο μυαλό μια συμβολική εικόνα και την περιέγραψα μάλιστα και στους παρευρισκόμενους που ήταν μαζί μου: είδα 6 Ορθόδοξους Αρχιερείς να ψηφίζουν υπέρ του Μητροπολίτη Πάφου Τυχικού και 10 «καρδινάλιους» να ψηφίζουν εναντίον.

Τον γνωρίζατε εσείς τον Πάφου Τυχικό;

Δεν είχα ιδιαίτερες σχέσεις μαζί του. Είχα όμως ακούσει πολύ καλά λόγια από πλήθος ανθρώπων και είχα επίσης την ευκαιρία να τον γνωρίσω από κοντά όταν με προσκάλεσε στην Μητρόπολη Πάφου για να κάνω μια διάλεξη για το θέμα του κορωνοϊού το καλοκαίρι του 2024. Η εμπειρία αυτής της μικρής προσωπικής επαφής με τον Μητροπολίτη άφησε ανεξίτηλη στην μνήμη μου την ειλικρινή του ταπείνωση και το ορθόδοξο ήθος που εξέπεμπε.

Έγινε πραγματική δίκη; πως κατέληξαν σε αυτή την απόφαση;

Έγιναν ανεξήγητα πράγματα. Εμείς γνωρίζαμε ότι θα γίνει έκτακτη Σύνοδος με βάση την ανακοίνωση που δόθηκε στην δημοσιότητα. Το όλο σκηνικό όμως, έτσι όπως εξελίχθηκε, μου θύμισε την δίκη του Χριστού από τους αρχιερείς και τους φαρισαίους η οποία όπως γνωρίζετε δεν ήταν δίκαιη, διότι παραβιάστηκαν οι αρχές δικαίου της εποχής εκείνης. Το ίδιο έκαναν είδαμε να γίνεται και τώρα. Το καταστατικό της Εκκλησίας της Κύπρου προβλέπει ότι για να επιβληθεί ποινή σε αρχιερέα χρειάζονται οι ψήφοι των τριών τετάρτων των ιεραρχών της Συνόδου. Χρειάζονταν δηλαδή τουλάχιστον 12 ψήφοι για να ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση για έναν ιεράρχη. Όμως, όπως γνωρίζετε, η απόφαση επιβλήθηκε μόνο με 10 ψήφους και εκ των υστέρων αναφέρθηκαν σε δίκη για να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα. Παραβίασαν δηλαδή όχι μόνο τον νόμο του Θεού αλλά και τον νόμο των ανθρώπων. Όπως ακριβώς έγινε και με τον ίδιο τον Χριστό.

Ποια είναι η δική σας εκτίμηση; Έχει γίνει μεγάλο κακό στην Εκκλησία της Κύπρου με αυτή την απόφαση;

Όσον και αν σας φανεί παράξενο, προσωπικά έχω μεγάλη χαρά σήμερα. Πρώτα από όλα, έχω χαρά γιατί γιορτάζει ο Άγιος Γέροντας Ευμένιος, ο Άγιος με το απέραντο χαμόγελο και το πηγαίο γέλιο. Ευχαριστώ τον Θεό που είχα την ευλογία να τον γνωρίσω κατά την διάρκεια των φοιτητικών μου χρόνων στην Αθήνα. Παράλληλα όμως έχω μια ανείπωτη χαρά με αυτό που έγινε. Είμαι πεπεισμένος ότι ο χρόνος θα φέρει στο φως τα απαραίτητα στοιχεία που θα φανερώσουν την καθαρότητα του Πάφου Τυχικού και θα αποκαλύψουν τα κίνητρα του καθενός. Πιστεύω ότι επέτρεψε ο Χριστός να πέσει ένας κεραυνός πάνω στην Εκκλησία της Κύπρου, ο οποίος όμως φώτισε ολόκληρο το στερέωμα. Αν θα το περιέγραφα με όρους στρατιωτικούς, θα έλεγα ότι ο Αρχιεπίσκοπος και οι ακόλουθοί του έριξαν μια χειροβομβίδα κρότου – λάμψης η οποία έκανε λίγο θόρυβο γύρω από το όνομά τους αλλά αποκάλυψε και φώτισε όλους με την αλήθεια! Είναι γνωστό ότι τα τελευταία χρόνια, με την κρίση του κορωνοϊού, ο πιστός λαός του Θεού ήταν πολύ μπερδεμένος. Δεν ήξερε ποιον να εμπιστευτεί και πού βρει πνευματική παρηγοριά. Τώρα πιστεύω ότι έχει λάμψει η αλήθεια και οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί γνωρίζουν ποιους να ακολουθούν και από ποιους να προφυλάσσονται. Η ήρα χώρισε από το σιτάρι και το νέο τοπίο προσφέρει αλάνθαστη οδόν αληθείας για να πορευθούμε στα επερχόμενα δύσκολα χρόνια.

Πως μπορεί να αποκατασταθεί η τραγική απώλεια για τους πιστούς που χάνουν ένα αγαπητό Ορθόδοξο ποιμενάρχη;

Ο Μητροπολίτης Πάφου Τυχικός είναι ένα διαμάντι που λάμπει στο Εκκλησιαστικό Στερέωμα και καθοδηγεί τους πιστούς. Ό,τι και να κάνουν δεν μπορούν με το σκοτάδι να καταργήσουν το Φως, διότι το σκότος δεν έχει υπόσταση. Οι πιστοί έχουν τώρα αλάνθαστο κριτήριο αληθείας. Αυτό είναι το τεράστιο κέρδος των Ορθοδόξων της Κύπρου που αποκαλύφθηκε μέσα από αυτή την τραγική ιστορία.

Η απόφαση αυτή ήταν κάτι το αναπάντεχο; Είχατε πληροφορίες ότι θα συμβεί κάτι τέτοιο;

Τους τελευταίους μήνες είχα παρακολουθήσει τα τεκταινόμενα και είχα μια έντονη ανησυχία διότι διέκρινα ότι οι σχέσεις του Αρχιεπισκόπου με τον Πάφου Τυχικό ήταν εν γένει τεταμένες. Έβλεπα τον Αρχιεπίσκοπο να είναι ανεξήγητα επιθετικός εναντίον του Μητροπολίτη Πάφου. Όταν ανακοινώθηκε πριν μια εβδομάδα ότι θα γίνει έκτακτη Σύνοδος, η αγωνία μου κορυφώθηκε. Γι’ αυτό και δύο ημέρες πριν την Σύνοδο απηύθυνα μια αυστηρότατη επιστολή προς τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Κύπρου την οποία κοινοποίησα και σε όλα τα μέλη της Συνόδου, παρακαλώντας τον να μην προχωρήσει σε οποιεσδήποτε ενέργειες διχασμού ώστε να αποκλιμακωθεί η κατάσταση. Δυστυχώς, η επιστολή δεν πέτυχε τον σκοπό της αφού έπεσε σε ώτα μη ακουόντων.

Μπορείτε να μοιραστείτε αυτή την επιστολή με το κοινό;

Ακολουθώντας την προτροπή του Κυρίου, μπορώ να την κοινοποιήσω. Όπως γνωρίζετε, ο Κύριος έθεσε κανόνα ελέγχου «Ἐὰν δὲ ἁμαρτήσῃ εἰς σὲ ὁ ἀδελφός σου, ὕπαγε καὶ ἔλεγξον αὐτὸν μεταξὺ σοῦ καὶ αὐτοῦ μόνου· ἐάν σου ἀκούσῃ, ἐκέρδησας τὸν ἀδελφόν σου· ἐὰν δὲ μὴ ἀκούσῃ, παράλαβε μετὰ σοῦ ἔτι ἕνα ἢ δύο, ἵνα ἐπὶ στόματος δύο μαρτύρων ἢ τριῶν σταθῇ πᾶν ῥῆμα. ἐὰν δὲ παρακούσῃ αὐτῶν, εἰπὲ τῇ ἐκκλησίᾳ· ἐὰν δὲ καὶ τῆς ἐκκλησίας παρακούσῃ, ἔστω σοι ὥσπερ ὁ ἐθνικὸς καὶ ὁ τελώνης». Ο Μακαριώτατος με την αστραπιαία του κίνηση να συγκαλέσει έκτακτη Σύνοδο αιφνιδιάζοντας του πάντες, δεν άφησε καθόλου περιθώριο για διαβουλεύσεις. Αν και μεταβίβασα προφορικά προτροπές μέσω τρίτων, δεν υπήρξε ανταπόκριση. Την επιστολή μου την απέστειλα όχι σε δύο αλλά σε 16 μάρτυρες – τα μέλη της Ιεράς Συνόδου. Παρόλα αυτά, η απόφαση της Συνόδου ήταν αυτή που γνωρίζετε. Ως τον τρίτο βαθμό ελέγχου, ο Κύριος λέει χαρακτηριστικά «εἰπὲ τῇ ἐκκλησίᾳ». Γι’ αυτό και αυτά που έγραψα προς τον Μακαριώτατο μπορώ τώρα να τα κοινοποιήσω στην Εκκλησία δηλαδή στους πιστούς. Είναι τραγικό αυτό που παρατηρούμε στις μέρες μας, να προβάλλεται τέτοια αλαζονεία ακόμα και από πνευματικούς ηγέτες και να επιχειρείται ανελεύθερα η επιβολή της γνώμης του ενός χωρίς καμία συνεργασία ή διαβούλευση. Όπως ακριβώς το ζήσαμε και κατά την περίοδο της υγειονομικής δικτατορίας του κορωνοϊού.

Θα ήθελα να κλείσουμε τη συνέντευξη με 2 – 3 ερωτήματα. Ποια πιστεύετε ότι πρέπει να είναι η στάση του λαού απέναντι σε αυτή την απόφαση; Πρέπει να μιλήσει ο λαός;

Αν αντιμετωπίζαμε το θέμα με ανθρώπινα μέτρα, τότε θα έπρεπε ο πιστός λαός να αντιδράσει δυναμικά. Όμως, ως Ορθόδοξοι Χριστιανοί, δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι τέτοιο. Είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθήσουμε το παράδειγμα του Κυρίου που έμεινε σιωπηλός απέναντι στους κατηγόρους του και όταν ο Πέτρος έβγαλε την μάχαιρα και απέκοψε το αυτί του δούλου του αρχιερέα, τον πρόσταξε να βάλει την μάχαιρα στη θέση της. Έχουμε πλήθος Αγίων και Μαρτύρων, με πιο πρόσφατο λαμπρό παράδειγμα τον Άγιο Νεκτάριο, που μας δείχνουν τον δρόμο του ισχυρότερου όπλου που υπάρχει σε ολόκληρη την δημιουργία – της ταπείνωσης και της προσευχής. Οφείλουμε όλοι να προσευχηθούμε με ταπείνωση και μετάνοια τόσο για τους αρχιερείς που έκαναν αυτό το κακό στην Εκκλησία όσο και για τον Πάφου Τυχικό ώστε να του δίνει ο Θεός δύναμη και υπομονή να αντιμετωπίσει αυτή την δοκιμασία.

Ποια είναι η γνώμη σας για τις προτροπές για κινητοποιήσεις που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο;

Πιστεύω ότι είναι ανάγκη να οργανωθεί μία κινητοποίηση, αλλά αυτή δεν θα πρέπει να έχει εκδικητική διάθεση εναντίον της Ιεράς Συνόδου. Το αίτημα που πρέπει να προβληθεί είναι η ανάγκη σεβασμού του καταστατικού της Εκκλησίας της Κύπρου το οποίο θεωρώ ότι έχει παραβιαστεί. Πρέπει επίσης η κινητοποίηση να γίνει με τρόπο απολύτως ειρηνικό. Όμως, πέρα από τα ανωτέρω, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι αυτή η ανάγκη για κινητοποίηση αποτελεί τεκμήριο ενός βαθύτερου προβλήματος. Ο βίος του κάθε Χριστιανού αποτελεί μία συνεχή κινητοποίηση, ο Χριστιανός πρέπει να βρίσκεται σε συνεχή εγρήγορση. Θα συνοψίσω, λοιπόν, τον προβληματισμό μου σε μορφή ερωτήματος: μήπως το γεγονός ότι περιμέναμε να παραβιαστεί το καταστατικό της Εκκλησίας και να φθάσουμε σε μια τέτοια τραγική απόφαση για έναν ιεράρχη για να κινητοποιηθούμε, υποδηλώνει ότι βρισκόμαστε εν γένει σε έναν πνευματικό λήθαργο; Πιστεύω ότι θα πρέπει να οργανωθεί πολύ καλά μια παλλαϊκή ενωτική διαμαρτυρία στην Αρχιεπισκοπή για να διατρανώσει ο λαός την πίστη του στην Ορθόδοξη Παράδοση και να απαντήσει δυναμικά και ενωτικά στον διχασμό που προωθεί ο Αρχιεπίσκοπος. Άλλωστε και ο Άγιος Πορφύριος μας άφησε ιερή παρακαταθήκη να διαμαρτυρόμαστε στα άνομα σχέδια των εχθρών της πίστης μας. Η διαμαρτυρία θα πρέπει να γίνει με μεγάλη προσοχή και χωρίς έκτροπα ώστε να μην βρουν την ευκαιρία οι όποιοι κακοθελητές να μας κατηγορήσουν. Στη συνέχεια όλοι μαζί οι πιστοί θα πρέπει να ενεργοποιήσουμε το μεγαλύτερο πολυβόλο της πίστης μας, την προσευχή, ενάντια στα ανίερα σχέδια του Αρχιεπισκόπου να καθυποτάξει την Εκκλησία και να προχωρήσει σε διάλογο με τους αιρετικούς.

Είναι πολλοί που λένε ότι πρέπει να σταματήσει το μνημόσυνο του Οικουμενικού Πατριάρχη και άλλων αρχιερέων και τώρα προσθέτουν στον κατάλογο και τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου. Τί νομίζετε;

Δεν έχω την απαραίτητη θεολογική κατάρτιση για να αποφανθώ. Το μόνο που μπορώ να μοιραστώ μαζί σας είναι την εμπειρία που είχα με ένα ασκητή μοναχό από το Άγιον Όρος που εμφανίστηκε μια ημέρα αιφνιδίως μπροστά μας καθώς περπατούσαμε από την Καψάλα προς τις Καρυές και άρχισε να μας λέει για την Ουκρανία και τον Πατριάρχη. Τότε ήταν σχετικά πρόσφατη και η επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη στο Άγιον Όρος. Μας είπε χαρακτηριστικά: «Δεν χρειάζεται να διακόψουμε το μνημόσυνο στον Πατριάρχη. Η αρχιεροσύνη, μας είπε, δεν είναι δική τους, είναι του Χριστού. Όταν τους μνημονεύουμε, μνημονεύουμε τον Χριστό στον οποίο ανήκει η αρχιεροσύνη». Επομένως, εμείς θα παραμείνουμε μέσα στην Εκκλησία. Δεν θα τους κάνουμε την χάρη να φύγουμε. Θα μνημονεύουμε όποιον ο Χριστός ανέχεται διότι την αρχιεροσύνη του Χριστού μνημονεύουμε και όχι τον κάθε αιρετίζοντα ή πλανεμένο.

Τι θα συμβουλεύατε τους αδελφούς σας ορθοδόξους;

Αυτή την ώρα θυμάμαι αυτό που μου έχει πει ένας άγιος ασκητής ηγούμενος από το Άγιον Όρος που τώρα μας βλέπει από τον ουρανό. Ελπίζω να εύχεται και για την Κύπρο στον Κύριο του σύμπαντος. Τον πίεζα έντονα να μας επισκεφθεί στην Κύπρο και στο τέλος μου εξομολογήθηκε τα εξής: «Παιδί μου, ήρθα μια φορά στην Κύπρο και απογοητεύτηκα από όλα όσα άκουσα στις εξομολογήσεις και δεν θέλω να ξαναέρθω. Η Κύπρος παραμένει νησί της Αφροδίτης και όχι νησί της Παναγίας» εννοώντας τις ακολασίες που παρατηρούνται. Τιμώντας την μνήμη του μακαριστού γέροντα, πιστεύω ότι θα πρέπει να κάνουμε όλοι μια υπεράνθρωπη πνευματική προσπάθεια να μετατρέψουμε την Κύπρο μας σε νησί της Παναγίας. Ας προσπαθήσουμε να μάθουμε τους Χαιρετισμούς στην Παναγία, ει δυνατόν απ’ έξω, και να τους λέμε καθημερινά, και 2 και 3 φορές και περισσότερες φορές την ημέρα. Είμαι σίγουρος ότι θα ευαρεστηθεί η Παναγία μητέρα μας και με ένα νεύμα της θα αποτινάξει τους αποστάτες από το σώμα της Εκκλησίας της Κύπρου. Σας ευχαριστώ.

Παραθέτουμε αυτούσια την επιστολή του Δρ. Ελπιδοφόρου Σωτηριάδη:

Προς τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Κύπρου κ.κ. Γεώργιο

Μακαριώτατε, Χριστός Ανέστη!

Απευθύνω, έστω και την ενδεκάτη, αυτή την επιστολή με την ελπίδα να την διαβάσετε και να προβληματιστείτε για την πορεία σας και τις επιλογές σας. Με έκπληξη και αγωνία παρακολουθούμε το τελευταίο διάστημα να επιδίδεστε σε ένα κυνήγι μαγισσών και να επιχειρείτε να δημιουργήσετε κρίση μέσα στους κόλπους της Εκκλησίας της Κύπρου με αποκορύφωμα τη σύγκληση έκτακτης συνόδου για να εξετάσετε «δήθεν» κατηγορίες λαϊκών εναντίον του Μητροπολίτη Πάφου Τυχικού. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι το όλο σκηνικό όζει σκηνοθεσίας εναντίον του Μητροπολίτη Πάφου, αφού τον τελευταίο καιρό δεν μπορείτε να κρύψετε την απογοήτευση και τον θυμό σας επειδή δεν στέργει να υποδεχτεί τους αιρετικούς στην Μητρόπολη Πάφου τους οποίους εσείς διακαώς επιθυμείτε να προσκαλέσετε. Αν κρίνουμε από αυτά που γράφουν οι εφημερίδες για τις «δήθεν» κατηγορίες, αυτές είναι ανάξιες λόγου. Η σύγκληση έκτακτης Συνόδου με τέτοιες «δικαιολογίες» υποδηλώνει ότι μάλλον έχετε χάσει το μέτρο ή έχετε αλλότρια κίνητρα.

Είναι άλλωστε γνωστή η στάση σας, ως Μητροπολίτης Πάφου, όταν είχατε υποδεχτεί τους παπικούς στην Μητρόπολη Πάφου προ αρκετών ετών, και καταλήξατε να διαπληκτίζεστε με ιερείς και μοναχούς μέσα σε ιερό ναό επειδή διαμαρτύρονταν για την παρουσία των αιρετικών στα Άγια χώματα της Κύπρου.

Μακαριώτατε,

Απευθύνω αυτή την επιστολή με κοινοποίηση και στους υπόλοιπους ιεράρχες διότι, στην παρούσα συγκυρία, η πορεία που ακολουθείτε αποτελεί ύψιστο κίνδυνο για την Εκκλησία της Κύπρου. Σας παρακαλώ να αναλογιστείτε τις διαβεβαιώσεις που έχετε δώσει ενώπιον της Ιεράς Συνόδου όταν αναλαμβάνατε τον Θρόνο του Αποστόλου Βαρνάβα, ιδρυτού και προστάτου της Εκκλησίας της Κύπρου. Σας παροτρύνω επίσης να μελετήσετε με προσοχή τον βίο και την πολιτεία των δεκατριών Μοναχών της Καντάρας των οποίων σήμερα τιμούμε την μνήμη και οι οποίοι μαρτύρησαν στα χέρια των παπικών θέλοντας να διαφυλάξουν αμόλυντη την Εκκλησία της Κύπρου και να κρατήσουν ορθή και ακέραιη την πίστη των Ορθοδόξων.

Τον πάπα ΔΕΝ τον θέλουμε στην Κύπρο. Είναι αιρετικός. Δεν ανήκει στην Εκκλησία. Είναι τραγικό το γεγονός ότι επιτρέψατε σε εκπρόσωπο της Εκκλησίας της Κύπρου να δημοσιεύσει ανακοίνωση της Αρχιεπισκοπής μιλώντας για δύο Εκκλησίες.

Μακαριώτατε,

Γνωρίζετε πολύ καλά ότι μόνο ΜΙΑ Εκκλησία υπάρχει. Αν δεν μπορείτε να λέτε το ΠΙΣΤΕΥΩ και να το εννοείτε κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας, τότε θα πρέπει να παραιτηθείτε από τη θέση σας. Το καθήκον κάθε αρχιερέα είναι να διαφυλάττει ακέραιη την πίστη που παραλάβαμε από τον Χριστό, τους Προφήτες, τους Αποστόλους και του αγίους Πατέρες της Εκκλησίας μας. Όπως αυτοί έπραξαν στο παρελθόν, έτσι και εσείς, ως αρχιερείς, οφείλετε να ορθοτομείτε τον λόγο της αληθείας. Εμείς παραλάβαμε από τον Χριστό και τους αποστόλους την πίστη στην ΜΙΑΝ ΑΓΙΑΝ ΚΑΘΟΛΙΚΗΝ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΝ. Άλλες εκκλησίες ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ. Ενόσω ο πάπας παραμένει αμετανόητος και αιρετικός, δεν έχει θέση ούτε στην Κύπρο ούτε μέσα στην Εκκλησία του Χριστού.

Έχουμε ταλαιπωρηθεί αφάνταστα από τον προηγούμενο μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο Β’ με τα καμώματά του να απομακρύνει ιερείς από την Θεία Λειτουργία και από το μυστήριο της εξομολογήσεως προκαλώντας αδικαιολόγητη αναστάτωση μέσα στους κόλπους της Εκκλησίας της Κύπρου χωρίς κανένα πραγματικό λόγο. Δυστυχώς, διαπιστώνουμε ότι κι εσείς κινείστε σε άλλη κατεύθυνση από αυτήν που χάραξαν οι άγιοι της Εκκλησίας μας προσπαθώντας να προσεγγίσετε τον πάπα χωρίς τις κατάλληλες προϋποθέσεις. Την ώρα που οι λύκοι εποφθαλμιούν την πατρίδα μας και ο πόλεμος απειλεί την επιβίωσή μας στους τόπους των προγόνων μας, και την ώρα που οι εντός των τειχών άρπαγες εκμαυλίζουν τα παιδιά μας με τα σεξουαλικά τους αίσχη μέσα στα σχολεία, εσείς επιχειρείτε να καλλιεργήσετε τον διχασμό μέσα στο Χριστεπώνυμο πλήρωμα της Εκκλησίας με ψευδο-δικαιολογίες!

Φτάνει πια !

 Η δημόσια συμπεριφορά σας δεν μου επιτρέπει να αποφύγω την αυστηρότητα στο λόγο. Ελπίζω ότι, έστω και την ενδεκάτη, θα αναλογιστείτε την βλάβη που προκαλείτε μέσα στην Εκκλησία και θα σταματήσετε. Ελπίζω επίσης, ότι όλοι οι υπόλοιποι ιεράρχες θα αναλογιστούν το κακό που μπορεί να προκαλέσει αυτή η αναστάτωση και τον κίνδυνο σχίσματος που επικρέμαται πάνω στην Εκκλησία της Κύπρου και δεν θα σας επιτρέψουν να προκαλέσετε διχασμό μέσα στην Εκκλησία.

Αρκετά ανεχθήκαμε αρχιεπισκοπικά καμώματα. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι αν δοκιμάσετε να καλέσετε τον πάπα στην Κύπρο ή/και να προκαλέσετε κακό στον Μητροπολίτη Πάφου, θα μας βρείτε μπροστά σας για να διαμαρτυρηθούμε με όλη μας την δύναμη και το σθένος εναντίον του μιάσματος και της προσβολής της μνήμης των Αγίων και Μαρτύρων της ιστορικής Εκκλησίας του Αποστόλου Βαρνάβα.    

Παρόλα αυτά, όσον αυστηρός και αν είναι ο λόγος μου, σας διαβεβαιώνω ότι δεν περιέχει ούτε ίχνος πάθους ούτε μένους εναντίον σας. Αυτή την ώρα, με ειλικρινή αγάπη εκφράζω την προσωπική μου αγωνία αλλά και την αγωνία πλήθους πιστών της Εκκλησίας της Κύπρου τόσον για την ψυχή σας όσο και για την ενότητα της Εκκλησίας της Κύπρου για την οποία έχετε την ευθύνη και το καθήκον να διαφυλάξετε ακέραιη μαζί με τους υπόλοιπους ιεράρχες. Εύχομαι η επιστολή μου αυτή να σας προβληματίσει ώστε να ενεργήσετε για το καλό της Εκκλησίας.

Εύχομαι επίσης ο Άγιος Κωνσταντίνος και η Αγία Ελένη που γιορτάζουν να περιφρουρήσουν την ενότητα της Εκκλησίας της Κύπρου την οποία τόσον λαμπρά εστόλισαν με την Ιεράν Μονήν Σταυροβουνίου και ευλόγησαν με τον Τίμιο Σταυρό. Ευχόμαστε και επικαλούμαστε τις ευχές τους αλλά και τις ευχές πάντων των ἐν τῇ νήσῳ Κύπρῳ διαλαμψάντων Αγίων ώστε να φωτίσουν τον δρόμο σας και να σας καθοδηγούν σε όλη την υπόλοιπη αρχιεπισκοπική σας διακονία. Γένοιτο. Ταπεινά ζητώ την ευχή σας και παρακαλώ για το καλό της Κύπρου μας.

 Ελπιδοφόρος Σ. Σωτηριάδης

19η Μαΐου 2025,

Μνήμη των δεκατριών μοναχών της Μονής της Παναγίας της Καντάρας, που μαρτύρησαν το έτος 1231 μ.Χ. κατά την περίοδο της κατοχής της Κύπρου από τους φράγκους λατινοδόξους