ΟΦΕΙΛΕΙΣ
ΝΑ ΚΡΙΝΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΚΡΙΝΕΙΣ,
ΟΧΙ
ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΚΡΙΝΕΙΣ.
Αρχιμ.
Σάββας Ἁγιορείτης
Ὅταν πολεμᾶς τόν Διάβολο καί πολεμῆσαι ἀπό αὐτόν,
μαθαίνεις νά ξεχωρίζεις τό καλό ἀπό τό κακό. Διακρίνεις τήν ἀρετή ἀπό τήν
κακία. Γι' αὐτό ὁ Θεός μας ἔδωσε τήν κρίση. Τό "κρίνειν".
Ἄλλο κρίση καί ἄλλο κατάκριση. Κρίνουμε γιά νά
διακρίνουμε, καί ὄχι γιά νά κατακρίνουμε. Εἶναι πολύ σημαντικό αὐτό γιατί καί ἐκεῖ
μπερδευόμαστε οἱ Χριστιανοί. Καί μᾶς λένε καί οἱ οἰκουμενιστές, μήν κρίνετε τήν
ἐκκλησία, καί ἐννοοῦν τούς δεσποτᾶδες, ὅπως καί μερικοί λέγοντας ἐκκλησία ἐννοοῦν
τούς δεσποτᾶδες.
Πρῶτον, δέν κρίνουμε γιά νά κατακρίνουμε, ἀλλά γιά νά
διακρίνουμε καί ὀφείλουμε νά διακρίνουμε! Αὐτοί δέν θέλουν νά κρίνουμε καθόλου!
Νά εἶναι στό ἀπυρόβλητο, νά κάνουν ὅ,τι θέλουν, νά βγάζουν ὁτιδήποτε αἱρετικές ἀποφάσεις,
νά κάνουν ὁτιδήποτε αἱρετικές ἐνέργειες καί ἀντικανονικές, καί νά μή τούς
κρίνει κανένας καί νά τούς χειροκροτοῦμε.
E, ὄχι! Ὁ Θεός ἔδωσε τήν κρίση, καί εἶπε: "Τήν
δικαία κρίση, κρίνατε!" Εἶναι ἐντολή νά κρίνεις! Ἀλλά γιά νά διακρίνεις, ὄχι
γιά νά κατακρίνεις. Ἀλλά μπερδεύονται μερικοί. Σοῦ λέει: "Πῶ, πῶ, εἶπα αὐτό
τώρα, μήπως εἶναι κατάκριση;" Δέν ξέρει! Γιατί μπερδεύεσαι; Γιατί δέν ἔχεις
μάθει νά πολεμᾶς τόν διάβολο...
Ἄν δέν κρίνουμε, δέν θά μποροῦμε νά ξεχωρίσουμε ἄν αὐτό
πού κάνει ὁ A, ὁ Β, ὁποιοσδήποτε εἶναι αὐτός - ἀπό τόν πιό ἁπλό Χριστιανό μέχρι
τόν Πατριάρχη - ὀφείλεις νά κρίνεις γιά νά διακρίνεις, ὄχι γιά νά κατακρίνεις.
Ὁ Νεστόριος ἄς ποῦμε, ἦταν Πατριάρχης Κων/πόλεως. Τό
γνωρίζετε αὐτό. Καί βλασφημοῦσε τήν Παναγία. Οἱ ἄλλοι τώρα, οἱ ἱερεῖς, οἱ ἀρχιερεῖς,
οἱ ἁπλοῖ πιστοί: "Ἀα", λέγανε, "Κοίταξε! Ὁ Πατριάρχης τό λέει!
Τί; Μποροῦμε ἐμεῖς νά κρίνουμε τόν Πατριάρχη; Δίκιο θά 'χει! Τί νά κάνουμε
τώρα; Σύνοδο; Τί σύνοδο; Αὐτός εἶναι καί ὁ Κων/πόλεως. Δέν μπορεῖ νά συγκαλέσει
ἄλλος Σύνοδο.
Μόνο ὁ πατριάρχης Κων\πόλεως μπορεῖ νά συγκαλεῖ
Σύνοδο. Ἔτσι εἶπαν κάποιοι γιά τό Οὐκρανικό τώρα. Ποιός τό εἶπε αὐτό; Δηλαδή ἄν
ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης πέσει σέ αἵρεση, ποιός θά τόν κρίνει μετά; Ἀφοῦ δέν
μπορεῖ ἄλλος νά συγκαλέσει Σύνοδο γιά νά τόν καθαιρέσει; Ἀλίμονο! Αὐτό καταλύει
πρῶτα-πρῶτα τήν ἰσότητα τῶν Ἐπισκόπων.
Τά λέμε αὐτά γιά νά τά γνωρίζετε καί σεῖς. Ὅλοι οἱ Ἐπίσκοποι
εἶναι ἴσοι. Κι ὁ Πατριάρχης εἶναι Ἐπίσκοπος, δέν εἶναι κάτι παραπάνω. Ἐπίσκοπος
εἶναι, δέν ὑπάρχει ἄλλος βαθμός. Τρεῖς εἶναι οἱ βαθμοί της Ἱεροσύνης. Διάκονος,
Πρεσβύτερος καί Ἐπίσκοπος. Ὑπάρχουν ἁπλῶς κάποια πρωτεῖα τιμῆς καί ὄχι ἐξουσίας.
Δηλαδή, ὅταν γίνει μία Σύνοδος Πανορθόδοξος,
προεδρεύει ὁ Κων\πόλεως. Προεδρεύει, δέν ἔχει κάποιο περισσότερο κῦρος ἤ ἐξουσία
νά ἐπιβληθεῖ στούς ἄλλους (Ἐπισκόπους). Εἶναι ἕνα πρωτεῖο τιμῆς. Κάποιος πρέπει
νά κάνει τόν Πρόεδρο. Νά ρυθμίζει τήν συζήτηση, νά δίνει τό λόγο κ.λ.π. Τίποτα ἄλλο.
Οὔτε ἔχει περισσότερες ψήφους ἀπό τούς ἄλλους. Μία ψῆφος
ἔχει αὐτός, μία ψῆφος ἔχει καί ὁ τελευταῖος Ἐπίσκοπος ἤ Δεσπότης, πού θά εἶναι ἐκεῖ
ὡς μέλος τῆς Συνόδου. Καί τό σωστό δέν εἶναι, ὅταν γίνεται Σύνοδος, νά εἶναι
μόνο Ἐπίσκοποι. Πρέπει νά εἶναι καί Πρεσβύτεροι, πρέπει νά εἶναι καί λαϊκοί. Ἔτσι
ἦταν οἱ Οἰκουμενικές Σύνοδοι.
Γι' αὐτό ἦταν τελείως λάθος αὐτή ἡ ψευδο - Σύνοδος
τούς Κολυμπαρίου. Οὔτε ὅλοι οἱ Ἐπίσκοποι συμμετεῖχαν. Ἦταν ἁπλῶς μία Σύνοδος
Προκαθημένων. Ἑπομένως, ὅταν πολεμοῦμε τόν διάβολο, μαθαίνουμε νά κρίνουμε καί
νά διακρίνουμε τό σωστό ἀπό τό λάθος. Γι' αὐτό παραχωρεῖ ὁ Θεός νά
πολεμούμαστε. Γιά νά ἀποκτοῦμε διάκριση καλοῦ καί κακοῦ.
Ἄρχιμμ. Σάββας Ἁγιορείτης. Ἀπόσπασμα ἀπό τήν ὁμιλία
"Διάβολος, ὁ διαχρονικός ἐχθρός τῆς Ρωμιοσύνης ΙΑ΄