Κυριακή, Ιανουαρίου 12, 2025

 



Περὶ προσευχῆς…


Χ.Μ.Π.: Κάποια φορὰ εἶχα πάρει μὲ τὸ αὐτοκίνητό μου στὸ Γέροντα Πορφύριο ἕνα Ἁγιορείτη μοναχό, πολὺ πνευματικὸ ἀσκητή. Ἡ συνομιλία τους, στὴν ὁποία ἤμουν κι ἐγὼ παρών, περιεστράφη γύρω ἀπὸ τὸ θέμα τῆς προσευχῆς.

Ὁ μοναχὸς ρώτησε τὸ Γέροντα Πορφύριο πῶς πρέπει νὰ προσευχόμαστε.

Ὁ Γέροντας ρώτησε μὲ τὴ σειρά του τὸ μοναχὸ πῶς προσεύχεται ἐκεῖνος. Ὁ μοναχὸς τοῦ ἀπάντησε: «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, Υἱὲ τοῦ Θεοῦ, ἐλέησόν με τὸν ἁμαρτωλό». Ρώτησε κι ἐμένα πῶς προσεύχομαι. «Τὸ ἴδιο κι ἐγώ», τοῦ ἀπάντησα. Μᾶς εἶπε τότε ὁ Γέροντας:

– Ἐγὼ ὅταν προσεύχομαι καὶ λέω αὐτά, ποὺ λέτε κι ἐσεῖς, τοὺς δίνω περισσότερο χρῶμα. Λέω μία-μία λέξη, ἀργά-ἀργὰ καὶ τονίζω περισσότερο τὸ «ἐλέησόν με». Γιατί;

Διότι καὶ ὁ Χριστὸς εἶναι ἕνα πρόσωπο. Κι ὅταν συνομιλεῖς μαζί του, ὀφείλεις νὰ γνωρίζεις ὅτι δὲν μιλᾶς στὰ σύννεφα οὔτε σὲ μία ἀφηρημένη ἔννοια ἢ κατάσταση. Ὁμιλεῖς στὸ Χριστό, ὁ ὁποῖος σ’ ἀκούει.

Καὶ συνέχισε:

– Ὅταν μιλᾶς μὲ τὸν ἐπίγειο πατέρα σου, δὲν τοῦ λές, γιὰ παράδειγμα, μὲ ἄγριο καὶ ἐπιτακτικὸ τρόπο «πατέρα, δῶσε μου ἕνα χιλιάρικο», διότι αὐτὸ δὲν θ’ ἀρέσει στὸν πατέρα σου καὶ θὰ σοῦ πεῖ «γιατί, παιδί μου, μιλᾶς μ’ αὐτὸ τὸ ὕφος;»

Ἐνῶ, ἂν τὸ παιδὶ πεῖ μὲ ὡραῖο τρόπο «καλέ μου πατέρα, σὲ παρακαλῶ πολύ, δῶσε μου ἕνα χιλιάρικο, ποὺ τὸ χρειάζομαι», ὁ πατέρας θὰ πεῖ: «Γιατί, παιδί μου, νὰ σοῦ δώσω ἕνα μόνο χιλιάρικο, ἐσένα ποὺ εἶσαι τόσο καλὸ καὶ τόσο συνετὸ παιδί; Θὰ σοῦ δώσω πέντε χιλιάρικα».

Κ. Ι.: Πολὺ ὡραῖο αὐτὸ τὸ παράδειγμα.



"ΜΗΝΥΜΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ META ΤA ΦΩΤA" ΤΟΥ ΣΕΒ/ΤΟΥ ΜΗΤΡ. ΚΥΘΗΡΩΝ & ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ ΣΕΡΑΦΕΙΜ (12-01-2025)


 

 

             Όταν μιλάνε οι Άγιοι για την θέση του Εσταυρωμένου

 otan-milane-oi-agioi-gia-tin-thesi-tou-estavrwmenou

Όταν μιλάνε οι Άγιοι για την θέση του Εσταυρωμένου

Γράφει ο Βασίλειος Ξεσφίγγης

Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός 1714 – 24 Αυγούστου 1779 προείπε...

«Τὸ κακὸ θὰ σᾶς ἔρ­­­θῃ ἀπὸ τοὺς διαβασμένους - μορφωμένους» (ἐπισκ. Αὐγ. Καντιώτου, Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, ᾽Αθῆναι 201331, πρ. 54, σ. 308)

Μητροπολίτης Περιστερίου Γρηγόριος 

Πανεπιστημιακός, θεολόγος, και νομικός

Είπε: «Μέχρι του έτους 1900 δεν υπήρχεν ο Εσταυρωμένος εις το Ιερόν Βήμα»

Αφού είπε αυτό, αφαίρεσε τον Εσταυρωμένο από το ιερό βήμα και την Αγία Τράπεζα στις ενορίες της μητροπόλεως του πλην μιας.

Η κίνηση του αυτή βρήκε μιμητές και σε άλλες μητροπόλεις ανά την Ελλάδα που ακολούθησαν αυτή την ασέβεια.

Είναι όμως έτσι τα πράγματα όπως τα λέει ο μητροπολίτης Περιστερίου.

Ας δούμε τι ανέφερε σχετικά ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, 349 - Κόμανα Πόντου, 14 Σεπτεμβρίου 407.

Ιωάννου Χρυσοστόμου, Λόγος εις τον Σταυρόν και εις τον ληστήν PG 49.403

«οὐδὲ γὰρ οὕτω στέφανος βασιλικὸς καλλωπίζει κεφαλήν, ὡς Σταυρὸς παντὸς κόσμου τιμιώτερος ὤν... Οὗτος ἐν τῇ ἱερᾷ τραπέζῃ, οὗτος ἐν ταῖς τῶν ἱερέων χειροτονίαις, οὗτος πάλιν μετὰ τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ ἐπὶ τὸν μυστικὸν δεῖπνον διαλάμπει... τοῦ θανάτου τοῦ ἐπαράτου τούτου το σύμβολον ἅπασι ποθεινόν, περισπούδαστον, εἰ μὴ μεγάλη τοῦ σταυρωθέντος ἡ δύναμις;».

Μετάφραση

Κανένα βασιλικό στέμμα - κορώνα δεν στολίζει το κεφάλι όπως ο Σταυρός που είναι τιμιότερος και από τον κόσμο όλον. Αυτός βρίσκεται στην Ιερά - Αγία Τράπεζα, αυτός και στις χειροτονίες των ιερέων. Αυτός πάλι (ο Σταυρός) μαζί με το σώμα του Χριστού  στον Μυστικό Δείπνο αστραφτεί ή λαμπυρίζει… Πώς είναι δυνατόν το σύμβολο αυτού του καταραμένου θανάτου να είναι για όλους επιθυμητό, περιπόθητο και εξαιρετικά σεβαστό, αν δεν είναι μεγάλη η δύναμη του Εσταυρωμένου; 

Από τα παραπάνω συμπεραίνουμε ότι ο Σταυρός βρισκόταν στην Αγία Τράπεζα από την εποχή του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου, δηλαδή τουλάχιστον πριν 16 αιώνες.

Μετά από αυτά αναρωτιόμαστε...

Πώς είναι δυνατόν το σύμβολο αυτού του καταραμένου θανάτου να είναι για όλους επιθυμητό, περιπόθητο και εξαιρετικά σεβαστό, πλην του διαβασμένου - μορφωμένου Γρηγορίου; 

Οι Άγιοι μίλησαν εδώ και αιώνες και η φωνή τους βοά ακόμα.

Όποιος έχει αυτιά να ακούσει ας ακούσει, και όποιος έχει μυαλό να σκεφτεί ας σκεφτεί.