Παρασκευή, Αυγούστου 08, 2025

 

 Ορθόδοξος Συναξαριστής :: Άγιος Αιμιλιανός ο Ομολογητής, επίσκοπος Κυζίκου

ΑΓΙΟΣ ΑΙΜΙΛΙΑΝΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΥΖΙΚΟΥ Ο ΟΜΟΛΟΓΗΤΗΣ

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητού

       Η περίοδος της εικονομαχίας (726-842) υπήρξε μια από τις πλέον δύσκολες εποχές για την Εκκλησία μας, όπου αμφισβητήθηκε η παραδεδομένη ορθόδοξη πίστη και καταδιώχτηκαν οι ορθόδοξοι. Μέσα από τον αγώνα, για την προάσπιση της σώζουσας πίστης της Εκκλησίας αναδείχτηκαν μεγάλες μορφές ομολογητών Πατέρων, οι οποίοι όρθωσαν το ανάστημά τους στην παντοδύναμη αυτοκρατορική εξουσία, η οποία εξέφραζε, υποστήριζε και επέβαλλε δια της βίας, την αίρεση  της εικονομαχίας. Αδιαφορώντας για τις διώξεις, τα βασανιστήρια και το θάνατο, προάσπισαν την Ορθοδοξία και έσωσαν την αλήθεια. Ένας από τους πολυπληθείς ομολογητές αυτής της ταραγμένης περιόδου υπήρξε και ο άγιος Αιμιλιανός Επίσκοπος Κυζίκου της Μ. Ασίας.

      Καταγόταν από τη Βασιλεύουσα. Από μικρός θέλγονταν από ζήλο να ακολουθήσει τον μοναχικό βίο και να υπηρετήσει την Εκκλησία του Χριστού. Σπούδασε τις ονομαστές σχολές της Κωνσταντινουπόλεως και απέκτησε σοβαρή μόρφωση. Όταν ενηλικιώθηκε εντάχτηκε στη μοναχική αδελφότητα, που είχε ιδρύσει στο στενό του Βοσπόρου ο άγιος Ταράσιος Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως και ομολογητής. Εκεί διέπρεψε με την ευσέβειά του, την προσήλωσή τους στην Ορθοδοξία και τις ιερές παραδόσεις και την αρετή του. Έχαιρε μεγάλης εκτιμήσεως από όλους.

      Στα 787 κοιμήθηκε ο Μητροπολίτης Κυζίκου της Μ. Ασίας Νικόλαος και ο πιστός κλήρος και λαός ανέδειξαν διάδοχό του τον Αιμιλιανό. Παρά τις αντιρρήσεις του, όπως όλων των μεγάλων Πατέρων, οι οποίοι συναισθάνονταν το ασήκωτο βάρος του επισκοπικού αξιώματος, δέχτηκε.

     Η επισκοπική του  διακονία υπήρξε υποδειγματική και θεάρεστη. Ο ίδιος αναδείχτηκε πιστός οικονόμος της χάριτος και των μυστηρίων του Θεού. Εργάστηκε με ζήλο για την πνευματική εξύψωση του ποιμνίου του και άσκησε ένα τεράστιο φιλανθρωπικό έργο. Χιλιάδες αναξιοπαθούντες έβρισκαν κοντά του αγάπη, στήριξη και θαλπωρή. Αυτό τον έκανε πολύ αγαπητό στην επισκοπική του περιφέρεια.

     Η εικονομαχική έριδα φάνηκε να είχε σβήσει, με την σύγκληση της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου (787), η οποία καταδίκασε την αίρεση της εικονομαχίας και θριάμβευσε η ορθόδοξη πίστη. Αλλά το 815, ο αυτοκράτορας Λέων Ε΄ ο Αρμένιος (813- 820), ανανέωσε την εικονομαχική πολιτική των εικονομάχων προκατόχων του αυτοκρατόρων και εξέδωσε διάταγμα να αφαιρεθούν από του ναούς οι Ιερές Εικόνες και να απομονωθούν οι υποστηρικτές της τιμητικής τους προσκύνησης. Είχε την πλανεμένη γνώμη ότι η πολεμική κατά των Εικόνων έφερε ευημερία στο κράτος και επιτυχίες στο στράτευμα. Απαίτησε από τον Πατριάρχη Νικηφόρο Α΄ (806-815) να υποστηρίξει την εικονομαχική του πολιτική. Ο Νικηφόρος εκδήλωσε φανερά και δυναμικά την αντίθεσή του στην εκκλησιαστική πολιτική του Λέοντος. Παρέλαβε τους ορθοδόξους Επισκόπους: Θεοφύλακτο Νικομηδείας, Αιμιλιανό Κυζίκου, Ευθύμιο Σάρδεων, Ευδόξιο Αμορίου, Μιχαήλ Συνάδων και Ιωσήφ Θεσσαλονίκης, πήγαν στο παλάτι, προκειμένου να ελέγξουν τον ασεβή αυτοκράτορα και να προσπαθήσουν να τον συνεφέρουν στην Ορθοδοξία. Ο Νικηφόρος, μαζί με τους άλλους ομολογητές Επισκόπους έδειξαν ασυνήθιστη παρρησία και θάρρος ενώπιον του σκληρού Λέοντος και αρνήθηκαν να συγκατατεθούν στην εικονομαχική του πολιτική.

     Ο Λέων θύμωσε υπέρμετρα και ζήτησε την καθαίρεση του Νικηφόρου, ανεβάζοντας πραξικοπηματικά στο θρόνο τον Θεόδοτο, ο οποίος συμφωνούσε μαζί του. Ο νέος Πατριάρχης συγκάλεσε Σύνοδο στην Αγία Σοφία, για να κηρύξει άκυρες τις αποφάσεις της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου και να εκδώσει αποφάσεις υπέρ της καταργήσεως των Ιερών Εικόνων. Έτσι άρχισε μια νέα σφοδρή περίοδος διωγμών κατά των ορθοδόξων. Οι ορθόδοξοι Επίσκοποι καθαιρέθηκαν, διαπομπεύτηκαν και εξορίστηκαν. 

      Σε αυτή την ληστρική Σύνοδο, συμμετείχαν και πολλοί ορθόδοξοι Επίσκοποι, μεταξύ αυτών και ο Αιμιλιανός Κυζίκου, όπου διατράνωσαν την πίστη τους στην Ορθοδοξία. Ο Αιμιλιανός μίλησε με θάρρος και παρρησία και κατάγγειλε με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο την πολιτική του αυτοκράτορα, η οποία ήταν αντίθετη με την πίστη της Εκκλησίας. Ομολόγησε με σθένος το μεγαλείο της ορθοδόξου πίστεως και απέδειξε την ορθότητα της τιμητικής προσκύνησης των Σεπτών Εικόνων.

       Η θαρραλέα ομολογία του Αιμιλιανού προκάλεσε σάλο και προκάλεσε τη μήνη του ασεβούς εικονομάχου αυτοκράτορα, ο οποίος έδωσε διαταγή να εκθρονισθεί, να καθαιρεθεί και να εξορισθεί.  Ο γενναίος ιεράρχης, με το θυσιαστικό του φρόνημα αντιμετώπισε με καρτερία και ανεξικακία τις διώξεις. Με δάκρυα στα μάτια και οδυρμό ψυχής αποχαιρέτησε το αγαπημένο του ποίμνιο και πήρε το δρόμο της εξορίας.

       Οι ταλαιπωρίες και η θλίψεις κατέβαλαν το ασθενικό σαρκίο του. Κοιμήθηκε ειρηνικά στην εξορία και κατατάχτηκε στους αγίους ομολογητές Πατέρες. Την πρώτη του ασματική ακολουθία του και δει τον κανόνα, ποίησε ο σύγχρονός του άγιος Θεοφάνης ο Γραπτός, αλλά το 1876 ο μακαριστός Μητροπολίτης Κυζίκου Αιμιλιανός εξέδωσε συμπληρωμένη την ασματική του ακολουθία. Ιδιαιτέρως τιμάται στην κοινότητα Καλλιμασία της Χίου, με λαμπρότητα κατ’ έτος. Η μνήμη του τιμάται στις 8 Αυγούστου.

     Ο άγιος ομολογητής Αιμιλιανός αποτελεί (πρέπει να αποτελεί) λαμπρό παράδειγμα αληθινού Επισκόπου, ο οποίος αψήφησε τα θέλγητρα, τις δόξες και τις ανέσεις του κόσμου και προτίμησε το δύσκολο δρόμο της συνέπειας και του καθήκοντος. Τίμησε την Ιερά Παρακαταθήκη, που του εμπιστεύτηκε η Εκκλησία και έδωσε τον καλό αγώνα για την υπεράσπιση της μόνης σώζουσας ορθόδοξης πίστης. Έμεινε εδραίος και αμετακίνητος στην αμώμητη χριστιανική πίστη, όπως τη δίδαξε ο Χριστός, κήρυξαν οι Άγιοι Απόστολοι και παρέλαβε η Εκκλησία. Έγινε στύλος της αλήθειας και ένθεος ζηλωτής των ιερών παραδόσεων, σκεύος εκλογής και κρηπίδα ομολογίας. Δεν λύγησε μπροστά στις απειλές της πανίσχυρης κοσμικής εξουσίας και δε δείλιασε από τις φοβερές συνέπειες για την εμμονή του στην Ορθοδοξία.     



 

                                              Η μουσικοθεραπεία

 

Πρωτ. Στέφανου Στεφόπουλου

Η ΜΟΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

    Η μουσικοθεραπεία σε αρκετές περιπτώσεις, συνδέεται με αποκρυφιστικές αντιλήψεις και μαγικές τελετουργίες όπως αυτές υπάρχουν στο πεδίο της νεοεποχίτικης κοσμοαντίληψης και της ενεργειακής ιατρικής, οι οποίες έρχονται σε αντίθεση με την Ορθόδοξη θεολογία.

Η νεοεποχίτικη μουσικοθεραπεία

Στο πλαίσιο της Νέας Εποχής, στη μουσική αποδίδεται μια «ενεργειακή δύναμη» ικανή να «ανοίγει τα τσάκρα», να «ενεργοποιεί τη συνειδητότητα» ή να «συντονίζει τη δόνηση του σώματος» με το «συμπαντικό πεδίο». Συχνά χρησιμοποιούνται όροι όπως:

  • “θεραπευτικές συχνότητες” (π.χ. 528 Hz, 432 Hz),
  • “ηχοθεραπεία” με κρυστάλλινες ή Θιβετιανές γαβάθες,
  • μάντρας και μουσική διαλογισμού,
  • συνθετικές “συμπαντικές” μελωδίες για καθαρισμό αύρας ή ενεργειακών κέντρων,
  • σαμανικά ντραμς για αλλαγή της συνείδησης.

Στην αποκρυφιστική παράδοση, η μουσική και ο ήχος χρησιμοποιούνται από αιώνες ως μέσο επηρεασμού της συνείδησης και επαφής με πνευματικά όντα. Από τις τελετές των αρχαίων θρησκειών (με αυλητές, τυμπανιστές και ψαλμωδούς), μέχρι τις σύγχρονες πρακτικές των νεοπαγανιστών, των σαμάνων και των αποκρυφιστών, ο ήχος χρησιμοποιείται με τρόπο τελετουργικό. Για παράδειγμα, η επαναληπτική ρυθμική μουσική χρησιμοποιείται για την πρόκληση έκστασης και μιας υπερσυνείδητης κατάστασης, οι συχνότητες θεωρούνται κλειδιά για το «άνοιγμα πύλων» ή την «επικοινωνία με πνευματικά πεδία», τα μάντρας λειτουργούν ως προσευχές με στόχο να φέρουν «φως», «προστασία», «ενέργεια» ή «θεραπεία», αλλά και γενικά η μουσική χρησιμοποιείται σε τελετές μαγείας, συνήθως χαμηλών συχνοτήτων ή ανατολίτικου στυλ ώστε να «παρασύρει» τη συνείδηση σε «αλλοιωμένη κατάσταση».

Παρακάτω ακολουθούν κάποια αποσπάσματα (με σχολιασμό δικό μας) από το κείμενο Keeping the World in Balance – Music Therapy in a Ritual Context” της μουσικοθεραπεύτριας Carolyn Kenny, με έμφαση στη σχέσης μεταξύ μουσικοθεραπείας, σαμανισμού, μαγείας και αφρικανικών παραδόσεων, το οποίο άντλησα από το διαδίκτυο.

Το άρθρο περιγράφει πώς, μέσα σε τελετουργικές σαμανικές πρακτικές των Ιθαγενών της Β. Αμερικής, ο ρυθμός —μέσω του τυμπάνου— λειτουργεί ως πνευματικός δίαυλος, που μεταφέρει το άτομο σε άλλους κόσμους, σε άλλες πραγματικότητες. Ο ρυθμός γίνεται το ίδιο το μέσο μέσω του οποίου επιτελείται η μετάβαση στο πνευματικό ή στη θεραπεία.

«Κατά τη διάρκεια της τελετής Winter Dance, το τύμπανο δημιουργεί μια ενεργειακή ταλάντωση που ενώνει τους παρόντες με τα πνεύματα των προγόνων και με τη γη. Δεν είναι απλώς το ρυθμικό υπόβαθρο, αλλά το μέσο με το οποίο ανοίγει ο δρόμος για πνευματική επικοινωνία.»

Παρατηρούμε ότι το τύμπανο είναι ένα εργαλείο όχι για μια καλλιτεχνική δημιουργία αλλά εργαλείο ενεργοποίησης, επικοινωνίας και επίκλησης. Η έννοια της «ενεργειακής ταλάντωσης» συνδέεται με μαγικές θεωρίες του ήχου, κατά τις οποίες ο ρυθμός μεταβάλλει τη συνείδηση ή καλεί διάφορες πνευματικές οντότητες να εισέλθουν στον χώρο.

«Η τελετουργική μουσική δεν είναι κάτι που παρατηρείται ή ακούγεται απλώς. Είναι ένα περιβάλλον μέσα στο οποίο ο θεραπευτής και ο ασθενής εισέρχονται. Εκεί, ο ήχος είναι το μέσο που τους μεταφέρει σε έναν άλλον τόπο, εκεί όπου συντελείται η ίαση.»

Βλέπουμε ότι ο χώρος της τελετής μεταμορφώνεται μέσω της μουσικής σε «ιερό χωρόχρονο», θα μπορούσαμε να πούμε ότι η μουσική αποκτά την έννοια ενός ναού, μέσα στον οποίο, κάποιες πνευματικές οντότητες επιτελούν την θεραπεία.

«Ο ρυθμός του τυμπάνου, όταν επαναλαμβάνεται επίμονα, φέρνει τον συμμετέχοντα σε μια κατάσταση μετασυνείδησης. Σε εκείνη την κατάσταση, είναι ικανός να ακούσει τους πνευματικούς του οδηγούς, να επικοινωνήσει με προγονικά πνεύματα και να λάβει κατεύθυνση για την ίαση.»

Εδώ περιγράφεται με ακρίβεια η λειτουργία του σαμανικού ρυθμού ως μηχανισμού μεταβολής της συνείδησης. Πρόκειται ξεκάθαρα για πνευματική “μετάβαση” σε άλλο επίπεδο ύπαρξης ή μυστικιστικής έκστασης.

Ο ρυθμός, σε όλες τις μαγικές και σαμανικές παραδόσεις (από τoυς αφρικανικούς yorùbá μέχρι τους αυτόχθονες της Σιβηρίας), θεωρείται φορέας επικοινωνίας με το υπερβατικό.  Ο David Abrams, τον οποίο η Kenny επικαλείται συχνά, γράφει: «Η μαγεία είναι η άμεση εμπειρία ότι ζεις μέσα σε έναν κόσμο γεμάτο νοημοσύνες – πνευματικές παρουσίες, ζωντανά πεδία – που μπορούν να σε καθοδηγήσουν, να σου απαντήσουν και να σε θεραπεύσουν.»

Η Carolyn Kenny υιοθετεί αυτή την άποψη και βλέπει τη μουσικοθεραπεία ως ένα ιερό μέσο αποκατάστασης της κοσμικής ισορροπίας, όπως γινόταν σε κάθε αρχαία τελετή.

«Η ψυχή του πληγωμένου δεν βρίσκεται μεταξύ θεραπευτή και ασθενή, αλλά εντός της ομάδας. Η θεραπεία πραγματοποιείται όταν η ομάδα αναγνωρίζει τον πόνο και συμπάσχει, μεταφέρει ενέργεια και τελετουργικά “ξόρκια” μέσα από κοινά τραγούδια.

Δηλαδή η τραυματική εμπειρία ενός μέλους θεωρείται συλλογική υπόθεση. Η κοινοτική αλληλεγγύη λειτουργεί ως μέρος της θεραπείας και το τελετουργικό τραγούδι μετατρέπει την τραυματική ιστορία σε συλλογική ανάμνηση, αποτελώντας μέσο θεραπείας.

«Η μουσική δεν είναι απλώς αρμονία και μελωδία — είναι μυθολογία σε ήχο. Ο θεραπευτής γείρει την αφήγηση μέσα από τον ρυθμό: θάνατος, σιωπή, αναγέννηση. Επί σκηνής δεν υπάρχει κοινό και performer· υπάρχει συνολική μετάβαση.»

Η μουσικοθεραπεύτρια Carolyn Kenny αναφέρει μια σύνδεση ανάμεσα στις παραδοσιακές σαμανικές τελετουργίες και τη σύγχρονη μουσικοθεραπευτική. Αναφέρει ιδέες όπως, κύκλοι ζωής-θανάτου, πένθους και αναγέννησης, και τη χρήση του ήχου ως αρχέτυπο θεραπευτικής, ενώ η μουσική λειτουργεί ως μύθος, δλδ. Ως μια αφήγηση που μεταφέρει τον ακροατή σε εσωτερική αναγέννηση.

«Σε μια σύγχρονη συνεδρία μουσικοθεραπείας, ο θεραπευτής χρησιμοποιεί τεχνικές όπως crescendo–decrescendo, αφηγηματικές επαναλήψεις και συνειδητό σιωπηλό διάλειμμα — όλα λειτουργούν ως σύγχρονο τελετουργικό, μεταφέροντας την εμπειρία του μυθικού θανάτου και της κάθαρσης.»

«Οι παγκόσμιες μυθολογικές μορφές — ο ήρωας που φεύγει, πεθαίνει, αναγεννάται — αντικατοπτρίζονται στο ψυχικό ταξίδι. Η συνεδρία μουσικής γίνεται μυθική πράξη, όπου το σώμα και η ψυχή βιώνουν τις φάσεις της μετάβασης.»

Υπήρχε πάντα η νεοεποχίτικη ιδέα ότι η μυθολογία των λαών (θάνατος–αναγέννηση μέσω ήχου, μύθος–θεραπεία) μετασχηματίζεται σήμερα σε θεραπευτική εμπειρία. Η έννοια του μύθου ενεργοποιείται μέσω της μουσικής ως ψυχική …διαδικασία.

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΤΟΥ ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΥ

Ο Κρόουλι

Για τον Κρόουλι η μουσική ήταν ένα μέσο μαγείας και πνευματικής επιρροής. Θεωρούσε ότι η μουσική εργαλείο, μέσα από τους ήχους και τους ρυθμούς της, μπορεί να ανοίξει πύλες σε πνευματικές καταστάσεις και να επηρεάσει τη συνείδηση. Έτσι, χρησιμοποιούσε τη μουσική ως εργαλείο για μαγικές τελετές, καθώς σύνθεσε ο ίδιος μουσικά έργα, κάποια εκ των οποίων είναι εσχατολογικά και σκοτεινά, με σκοπό να ενισχύσουν τα μαγικά τελετουργικά του. Υποστήριζε πως η μουσική  είναι ένα κρίσιμο μέσο για τη μεταμόρφωση του ανθρώπου σε κάτι υπεράνθρωπο. Ο ίδιος είχε αρνητική στάση απέναντι σε εκκλησιαστικές και κλασικές μουσικές φόρμες και προτιμούσε πιο πρωτόγονες, εκρηκτικές μορφές ήχου που να διαταράσσουν τη συνείδηση.

Στο βιβλίο του Magick in Theory and Practice, έγραφε«Η μουσική είναι ο κατεξοχήν μαγικός τέχνης τρόπος για να κατευθύνεις το πνεύμα, να σπάσεις τα όρια της ύπαρξης και να μεταβείς σε άλλες σφαίρες. Είναι η φωνή της θέλησης που απελευθερώνει τη δύναμη.»

Στο το The Book of Lies«Η φωνή και η μουσική είναι η γλώσσα των αγγέλων και των δαιμόνων. Με το σωστό ρυθμό και τόνο, μπορείς να χειραγωγήσεις όχι μόνο τα στοιχεία της φύσης αλλά και τις πνευματικές οντότητες.». Δλδ. η φύση του ήχου, λειτουργεί ως γλώσσα επικοινωνίας με υπερφυσικές οντότητες — είτε αγγέλους είτε δαίμονες —, ανάλογα με την πρόθεση. Επίσης υπογραμμίζει τον «σωστό» τρόπο χρήσης, που στην αποκρυφιστική παράδοση αφορά ρυθμό και τόνο ως τεχνικές επιρροής.

Στα γραπτά του, ο Κρόουλι περιγράφει την έννοια της «εσωτερικής μουσικής», όπου ήχοι και δονήσεις συνδέονται με αστρολογικές επιρροές και κοσμικές δυνάμεις. Η μουσική θεωρείται μια «αστρική γλώσσα» που διευκολύνει την ενεργοποίηση συγκεκριμένων δυνάμεων. Όπως ήδη αναφέρθηκε, ο Κρόουλι θεωρεί τη μουσική εργαλείο «ψυχικής μαγείας», ικανό να ανοίξει πόρτες σε πνευματικές διαστάσεις. Η μουσική του είναι πειραματική, εστιάζοντας στον ρυθμό και την «ενεργοποίηση» του αστρικού πεδίου. «Η μουσική είναι το ιερό κλειδί που ξεκλειδώνει τις πύλες της θέλησης… Χωρίς μουσική, η μαγεία είναι φτωχή, αδύναμη και ατελής.» — Aleister Crowley, Magick in Theory and Practice

Ο Castaneda, εστιάζοντας στις πρακτικές του σαμάνου Don Juan, αναφέρει ότι οι ρυθμοί και τα τραγούδια είναι κεντρικά στη δημιουργία «ενέργειας» που αλλάζει την αντίληψη και οδηγεί στην πνευματική απελευθέρωση: «Οι ρυθμοί του τυμπάνου λειτουργούν σαν μαγνήτης για το πνεύμα, καλώντας το να φύγει από το σώμα και να εξερευνήσει τα αόρατα πεδία.»— Carlos CastanedaThe Teachings of Don Juan

Ο σαμάνος Michael Harner επισημαίνει ότι η μουσική και ειδικά ο ρυθμός του τυμπάνου είναι το βασικό μέσο για την είσοδο σε κατάσταση έκστασης, απαραίτητη για τις σαμανικές πρακτικές: «Ο σταθερός και επαναλαμβανόμενος ρυθμός του τυμπάνου βοηθά τον σαμάνο να ξεπεράσει τα όρια της φυσικής αντίληψης και να συνδεθεί με το πνευματικό κόσμο.»— Michael HarnerThe Way of the Shaman

Η Έλενα Μπλαβάτσκι

Η μουσική, κατά την Μπλαβάτσκι, μεταδίδει δονήσεις που ευθυγραμμίζουν την ανθρώπινη ψυχή με τις κοσμικές δυνάμεις και τους πνευματικούς νόμους της αρμονίας. Μέσω της μουσικής, μπορεί κανείς να ενεργοποιήσει εσωτερικές ψυχικές και πνευματικές δυνάμεις που οδηγούν σε ανώτερη συνειδητότητα. Συνδέει τη μουσική με τις «μυστικές επιστήμες», θεωρώντας ότι οι ήχοι μπορούν να λειτουργήσουν σαν «κλειδιά» που ξεκλειδώνουν πύλες σε κρυφές γνώσεις και μυστικές δυνάμεις. Ωστόσο αναγνώριζε και τους κινδύνους:  Αν και η μουσική είναι πηγή φωτός, η χρήση της από ανειδίκευτους ή με λάθος πρόθεση, γιατί οι ίδιες δονήσεις μπορούν να προσελκύσουν και αρνητικές πνευματικές οντότητες.

«Η μουσική είναι η γλώσσα των θεών, μια αόρατη δόνηση που ενώνει τα πεδία της ύλης και του πνεύματος. Όποιος κατανοεί την αληθινή φύση της μουσικής, κατανοεί τη μυστική φύση του σύμπαντος.» Η Μυστική Δοξασία

«Μέσα από τις δονήσεις της μουσικής, το ανθρώπινο πνεύμα ανυψώνεται πέρα από τα όρια του υλικού κόσμου και αγγίζει το θείο, αλλά χωρίς την κατάλληλη καθοδήγηση, ο ίδιος δρόμος μπορεί να γίνει μοχλός πτώσης.» Η Ίσιδα Αποκαλυμμένη

Ο Rudolf Steiner, ιδρυτής της Ανθρωποσοφίας, τόνισε τη βαθιά πνευματική επίδραση της μουσικής στην ψυχή και το πνεύμα. Για εκείνον η μουσική είναι μια έκφραση κοσμικών νόμων και δύναμη που ενεργοποιεί πνευματικές ικανότητες. «Η μουσική αγγίζει άμεσα τις ψυχικές δυνάμεις που συνδέονται με το πνευματικό σώμα του ανθρώπου. Μέσω της αρμονίας των ήχων, ο άνθρωπος μπορεί να κατευθύνει την ενέργειά του προς ανώτερες σφαίρες.» Lectures on Music and Spiritual Science

Ο Ουσίουσκι, σύγχρονος μυστικιστής, αναφέρει: «Οι ήχοι δεν είναι παρά ενεργειακές δονήσεις που μπορούν να μεταβάλλουν την κατάσταση της ύλης και της συνείδησης. Η μουσική λειτουργεί ως η «γλώσσα» που μιλάει το σύμπαν, ανοίγοντας κρυφές πύλες και ενεργοποιώντας κρυμμένες δυνάμεις.»

 ΕΠΙΣΤΗΜΗ vs ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ

Η επιστημονική προσέγγιση της μουσικής στη θεραπεία διαφέρει σημαντικά από αυτήν που προτείνουν οι αποκρυφιστικές σχολές. Είναι εντελώς διαφορετικό το να ακούς μουσική για χαλάρωμα ή για άσκηση και θεραπεία αρθριτικών παθήσεων από το να προσπαθείς να ξεμπλοκάρεις τα «ενεργειακά μπλοκαρίσματα» ή «καθαρίσεις» την αύρα σου.

Ως εκ τούτου στην επιστήμη η μουσική θεωρείται κυρίως ως μέσο που επηρεάζει το νευρικό σύστημα μέσω γνωστών βιολογικών και ψυχολογικών μηχανισμών. Επιδρά στη διάθεση, στη συγκέντρωση, στη μείωση του στρες και του πόνου μέσω χημικών ουσιών του εγκεφάλου (π.χ. ενδορφίνες, σεροτονίνη, ντοπαμίνη). Η μουσικοθεραπεία βασίζεται σε μετρήσιμες κλινικές παραμέτρους, ελεγχόμενες μελέτες και αξιολογήσεις.

Αντίθετα στον αποκρυφισμό θεωρείται ως εργαλείο δόνησης και ενεργειακής μετατροπής, συχνά συνδεδεμένο με τσάκρας, με πνευματικές οντότητες, με καθαρισμό από κακές ενέργειες ή «αρνητικές δονήσεις». Η «θεραπεία» αυτή εμπλέκει μυστικιστικά σύμβολα, μαντείες και ενέργειες πέρα από το φυσική έρευνα, χωρίς τεκμηρίωση. Αυτή η θεμελιώδης διαφορά επηρεάζει και την αποδοχή της μουσικοθεραπείας στα κοινωνικά και επιστημονικά περιβάλλοντα. Η επιστημονική κοινότητα απαιτεί επαναληψιμότητα, αντικειμενικά μετρήσιμα αποτελέσματα και αυστηρούς ελέγχους, ενώ η Νέα Εποχή βασίζεται κυρίως σε προσωπικές εμπειρίες και υποκειμενικές καταγραφές, που πολλές φορές δεν μπορούν να επαληθευτούν.

Η αναφορά των αποκρυφιστών σε επιστημονικές έρευνες για τη μουσικοθεραπεία δεν αποτελεί απόδειξη ότι έχουν δίκιο ως προς τις αποκρυφιστικές τους πεποιθήσεις. Πράγματι, υπάρχουν επιστημονικές μελέτες που εξετάζουν τη μουσικοθεραπεία ως συμπληρωματική παρέμβαση σε διάφορα πλαίσια (π.χ. ψυχιατρικά, παρηγορητικά, εκπαιδευτικά), και αρκετές δείχνουν ότι μπορεί να έχει θετικές επιδράσεις. Αυτό είναι ήδη γνωστό από την Πατερική γραμματεία όπου πολλοί Πατέρες αναγνωρίζουν τη δύναμη της μουσικής να επηρεάζει βαθιά την ψυχή του ανθρώπου. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, τονίζει ότι η ψαλμωδία και οι εκκλησιαστικοί ύμνοι μπορούν να οδηγήσουν τον άνθρωπο σε μια ψυχική μεταβολή, σε κατάνυξη, προσευχή και μετάνοια. «Όταν ψάλλεις, μην προσπαθείς να τέρψεις το αυτί σου, αλλά να κινήσεις την ψυχή σου προς τον Θεό». Και ο Μέγας Βασίλειος: «Ο ψαλμός είνε το έργον των αγγέλων, το ουράνιον πολίτευμα, το πνευματικόν θυμίαμα. Ω τι σοφή επινόησις του διδασκάλου, ο οποίος επενόησε να ψάλλωμεν και συγχρόνως να μαθαίνωμεν τα ωφέλιμα».  Άλλωστε η εισαγωγή της βυζαντινής μουσικής επικουρικά στην Θεία λατρεία αυτό δείχνει. «Τι έκανε λοιπόν το Πνεύμα το άγιον βλέποντας ότι το ανθρώπινον γένος δύσκολα οδηγεί­ται προς την αρετήν, και ότι ημείς εξ αιτίας της ροπής προς την ηδονήν παραμελούμεν τον ορθόν βίον; Ανέμιξε με τας αληθείας της πίστεως την τέρψιν της μελωδίας, ώστε να δεχώμεθα χωρίς αντίδρασιν την ωφέλειαν των λόγων που θα ακούωνται γλυκά και απαλά». Μέγας Βασίλειος Και μπορεί να αντιληφθεί ο καθένας τη βασική διαφορά, διότι είναι διαφορετικό να χρησιμοποιείς τη μουσική για μια συναισθηματική ευφορία από την χρήση της για μια δαιμονική αυτοπραγμάτωση (αυτοσωτηρία, αυτοθεραπεία, αυτοβελτίωση).

πηγές:

1.https://www.sacred-texts.com

2.https://www.shamanism.org

3.View of Keeping the World in Balance – Music Therapy in a Ritual Context | Voices: A World Forum for Music Therapy

Από entaksis.gr



 

                           Τι είναι το «ευαγγέλιο της ευημερίας» ;

 

Ο Θεός, θέλει να είσαι πλούσιος και υγιής, όμως

δεν μπορεί να σε ευλογήσει αν πρώτα δεν στείλεις χρήματα

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΕΥΗΜΕΡΙΑΣ; 

    Η διδασκαλία της ευημερίας — ή αλλιώς «ευαγγέλιο της ευημερίας» — αποτελεί μια παρεκκλίνουσα διδασκαλία, η οποία προωθείται κατά κύριο λόγο από το κίνημα της «Πίστης του Λόγου» (Word-Faith movement). Πρόκειται για μια απάτη.

Να πώς παρουσιάζεται το «ευαγγέλιο της ευημερίας»: Ο Θεός, λένε, θέλει να είσαι πλούσιος και υγιής, όμως δεν μπορεί να σε ευλογήσει αν πρώτα δεν στείλεις χρήματα (γνωστά και ως «προσφορά πίστης» ή seed-faith offering) στον τηλευαγγελιστή που σου αποκαλύπτει αυτό το «μυστικό».

Αυτή η τακτική τελειοποιήθηκε από τους Όραλ Ρόμπερτς (Oral Roberts), Κένεθ Κόουπλαντ (Kenneth Copeland), Μέριλιν Χίκι (Marilyn Hickey), Μπένι Χιν (Benny Hinn), τον εκλιπόντα Πολ Κράουτς και τη σύζυγό του Τζαν (ιδρυτές του Trinity Broadcasting Network), τον Κρέφλο Ντάλαρ (Creflo Dollar), την Εκκλησία του Βασιλείου του Θεού (Universal Church of the Kingdom of God) και άλλους.

Κάποιοι από αυτούς τους κήρυκες λένε στους ανθρώπους να «σπείρουν σπόρους πίστης» (ακόμα κι αν δεν έχουν πραγματικά την οικονομική δυνατότητα να το κάνουν), προκειμένου να «θερίσουν» σύντομα εντυπωσιακές ανταμοιβές. Υπόσχονται θεραπεία από κάθε είδους ασθένεια, απελευθέρωση από δαιμονικές επιρροές και, κατά κανόνα, οικονομικές ευλογίες — μέχρι και εκατονταπλάσια απόδοση της προσφοράς.

Δεν έλαβες αυτό που περίμενες; «Μάλλον δεν είχες αρκετή πίστη και πιθανώς δεν έδωσες αρκετά».

Η διδασκαλία αυτή είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την «Θετική Ομολογία» (Positive Confession), που αποτελεί έναν από τους δογματικούς πυλώνες της θεολογίας του κινήματος Word-Faith:

1) Θετική Ομολογία: Η λεγόμενη «Θεολογία του Προφορικού Λόγου» (ή Rhematology), είναι γνωστή ως θετική ομολογία. Διδάσκει ότι οι λέξεις και οι σκέψεις έχουν εγγενή δύναμη. Ο κάθε άνθρωπος καθορίζει προκαταβολικά το μέλλον του με αυτά που λέει και με το πώς χρησιμοποιεί πνευματικούς νόμους. Πρόκειται ουσιαστικά για μια αντίληψη που παρουσιάζει το σύμπαν σαν έναν μηχανιστικό κόσμο, αντί για έναν κόσμο σχέσης με τον προσωπικό Θεό. (Βλ. Kenneth Copeland, Laws of Prosperityσ. 15· Charles Capps, The Tongue: A Creative Forceσσ. 117-118· Releasing the Ability of Godσσ. 98-99, 101-104)

2) Το Ευαγγέλιο της Υγείας: Το κεφάλαιο 53 του Ησαΐα χρησιμοποιείται για να δικαιολογήσει την ιδέα ότι κάθε Χριστιανός μπορεί να θεραπευτεί από κάθε ασθένεια, αρκεί να έχει αρκετή πίστη. «Είναι το σχέδιο του Θεού Πατέρα μας, μέσα στην απέραντη αγάπη και ευσπλαχνία Του, να μην είναι ποτέ άρρωστος κανένας πιστός· να ζήσει ο κάθε πιστός όλη τη ζωή του στη γη και τελικά απλώς να “κοιμηθεί” εν Κυρίω» (Kenneth Hagin, Seven Things You Should Know About Divine Healing, σ. 21). Ο Hagin δηλώνει επίσης ότι για 45 χρόνια δεν είχε πονοκέφαλο, υποστηρίζοντας πως τέτοια συμπτώματα δεν είναι ένδειξη πονοκεφάλου, αλλά απλώς… συμπτώματα. (In the Name of Jesus, σ. 44)

hagin 13) Το Ευαγγέλιο του Πλούτου: Κεντρική θέση στο «ευαγγέλιο της ευημερίας» έχει η αντίληψη ότι ο Θεός επιθυμεί την οικονομική ευημερία κάθε πιστού. Αν κάποιος ζει μέσα στη φτώχεια, θεωρείται ότι βρίσκεται εκτός του θελήματος του Θεού. «Πρέπει να καταλάβεις ότι είναι θέλημα του Θεού να ευημερήσεις». (Copeland, Laws of Prosperity, σ. 51)
Ο Ρόμπερτ Μπάουμαν (Robert Bowman), πρώην ερευνητής στο Christian Research Institute και σήμερα διευθυντής του Center for Biblical Apologetics, γράφει: «Κατά τη γνώμη μας, βασισμένη σε μελέτη και τεκμηρίωση, αυτή η διδασκαλία, τουλάχιστον στην πλήρη μορφή της όπως εκφράζεται από τα προαναφερθέντα πρόσωπα, είναι στην καλύτερη περίπτωση εξαιρετικά παρεκκλίνουσα και αιρετική. Το CRI έχει προσπαθήσει να συναντήσει και να συνομιλήσει με αυτούς τους ανθρώπους για τις διδασκαλίες τους, αλλά οι περισσότεροι αρνήθηκαν. Παρ’ όλα αυτά, καταφέραμε να συναντήσουμε κάποιους από αυτούς και να συζητήσουμε συγκεκριμένες ανησυχίες μας. Συνεχίζουμε τις προσπάθειές μας για διάλογο.

Συνοπτικά, η διδασκαλία αυτών των ανθρώπων μπορεί να περιγραφεί ως εξής: Ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο στην «τάξη του Θεού» (ή, κατά άλλους, ως «θεούς σε μικρογραφία»), με τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί τη «θεϊκού τύπου πίστη» για να καλεί πράγματα στην ύπαρξη και να ζει με επιτυχία και ευημερία, ως ένα είδος κυρίαρχου όντος. Ωστόσο, ο άνθρωπος απώλεσε αυτή τη δυνατότητα επαναστατώντας κατά του Θεού στον Παράδεισο και υιοθετώντας τη φύση του Σατανά. Για να διορθώσει αυτή την κατάσταση, ο Ιησούς Χριστός έγινε άνθρωπος, «πέθανε πνευματικά» (δηλαδή πήρε πάνω Του τη φύση του Σατανά), κατέβηκε στον Άδη, «αναγεννήθηκε», αναστήθηκε με τη φύση του Θεού αποκατεστημένη και στη συνέχεια έστειλε το Άγιο Πνεύμα, ώστε να επαναληφθεί η Ενσάρκωση στους πιστούς, εκπληρώνοντας έτσι την αποστολή τους να γίνουν «μικροί θεοί». Εφόσον καλούμαστε να βιώσουμε αυτό το είδος ζωής από τώρα, υποστηρίζεται ότι πρέπει να είμαστε επιτυχημένοι σε όλους τους τομείς της ζωής μας. Το να έχει κανείς χρέη, να είναι άρρωστος ή — όπως συχνά λέγεται — να εγκαταλείπεται από τον/την σύζυγό του, και να μην επιλύει αυτά τα προβλήματα «διεκδικώντας» τις υποσχέσεις του Θεού, θεωρείται ένδειξη έλλειψης πίστης. Παρόλο που ορισμένες λεπτομέρειες αυτής της διδασκαλίας διαφέρουν από δάσκαλο σε δάσκαλο, το γενικό σχήμα παραμένει κοινό σε όλους.»  Πηγή: Robert Bowman, “CRI speaks out on the errors of the Word-Faith movement”

Θεολογία της απληστίας

Στο πλαίσιο μιας σειράς άρθρων για την Τζόις Μέγιερ (Joyce Meyer), η εφημερίδα St. Louis Post-Dispatch δημοσίευσε ένα άρθρο που ανέδειξε τη διδασκαλία της ευημερίας: Σήμερα, η Μέγιερ ηγείται μιας διακονίας που πλησιάζει τα 100 εκατομμύρια δολάρια τον χρόνο και ανήκει σε μια ομάδα ευαγγελικών σταρ που πρωτοστατούν σε μια αναγεννημένη και πολύ επικερδή βιομηχανία. Το ευαγγέλιο της ευημερίας αποκαλείται επίσης και «ονόμασέ το και διεκδίκησέ το» (name it and claim it) θεολογία. Ο Θεός θέλει τον λαό Του να ευημερεί, υποστηρίζουν οι ευαγγελιστές όπως η Μέγιερ. Όσοι ακολουθούν τον Θεό και προσφέρουν γενναιόδωρα στις διακονίες Του μπορούν να αποκτήσουν ό,τι επιθυμούν.

Όμως δεν λείπουν οι επικριτές από θεολόγους που στην  καλύτερη περίπτωση, λένε, αυτή η θεολογία είναι ένας απλοϊκός και εσφαλμένος τρόπος ζωής. Στη χειρότερη, είναι επικίνδυνη.

Ο Μάικλ Σκοτ Χόρτον (Michael Scott Horton), καθηγητής ιστορικής θεολογίας στο Westminster Theological Seminary στην Καλιφόρνια, χαρακτηρίζει το μήνυμα αυτό ως διαστρεβλωμένη ερμηνεία της Αγίας Γραφής  «μια θεολογία τρελή και παράλογη». «Κάποιοι από αυτούς τους ανθρώπους είναι απατεώνες», είπε ο Χόρτον. «Άλλοι είναι ειλικρινείς, αλλά αφοσιωμένοι σε ένα από τα πιο αποτρόπαια θεολογικά σφάλματα της θρησκευτικής σκέψης».

Ο ατιμασμένος τηλεευαγγελιστής Τζιμ Μπέικερ για το Ευαγγέλιο της Ευημερίας

Μετά την αποφυλάκισή του, ο Τζιμ Μπέικερ (Jim Bakker) έκανε την εξής δήλωση για το δόγμα της ευημερίας: «Πάντα παρέθετα το Γ΄ Ιωάννου 2, λέγοντας: “Πέρα απ’ όλα, ο Θεός θέλει να ευημερείς”. (Ἀγαπητέ, περὶ πάντων εὔχομαί σε εὐοδοῦσθαι καὶ ὑγιαίνειν, καθὼς εὐοδοῦταί σου ἡ ψυχή) Αγαπούσα αυτή τη Γραφική φράση. Φαινόταν ωραία στην οθόνη της τηλεόρασης όταν κάναμε εκκλήσεις για χρηματοδότηση, και την ερμήνευα πως ο Θεός θέλει να γίνεις πλούσιος. Όμως, όταν έφτασα στα λόγια του Ιωάννη, είπα: ‘Μα αυτό δεν βγάζει νόημα’. Έτσι, ανέλυσα τη λέξη “ευημερώ” στο πρωτότυπο ελληνικό, και ανακάλυψα ότι αποτελείται από δύο λέξεις — η πρώτη σημαίνει “καλός” ή “ευ”, και η δεύτερη “οδός”. Είναι λέξη που δηλώνει πορεία, πρόοδο. Ουσιαστικά, ο Ιωάννης λέει: “Αγαπητέ, εύχομαι να έχεις μια καλή πορεία στη ζωή, όπως και η ψυχή σου προοδεύει προς τον ουρανό”. Ήταν απλώς ένας χαιρετισμός! Το να χτίζει κανείς θεολογία πάνω σ’ αυτό, είναι σαν να θεμελιώνει την Εκκλησία πάνω στο ‘Καλημέρα και καλή τύχη’.»

«Άρχισα να μελετώ όλα τα εδάφια που χρησιμοποιούνται στη διδασκαλία της ευημερίας, όπως το “Δώσε, και θα σου δοθεί”. Όταν επανέφερα αυτό το εδάφιο στο σωστό του πλαίσιο, διαπίστωσα ότι ο Χριστός δίδασκε για τη συγχώρεση, όχι για τα χρήματα. Μας δίδασκε ότι με το ίδιο μέτρο που συγχωρούμε, θα μας συγχωρήσουν.» Πηγή: “The Re-education of Jim Bakker,” ChristianityToday.com, 7 Δεκεμβρίου 1998

Ο John Piper για τις εκκλησίες που κηρύττουν το Ευαγγέλιο της Ευημερίας

Στην προσωπική του ιστοσελίδα, ο John Piper γράφει: «Όταν διαβάζω για εκκλησίες που κηρύττουν το ευαγγέλιο της ευημερίας, η αντίδρασή μου είναι: “Αν δεν ήμουν ήδη μέσα στον Χριστιανισμό, δεν θα ήθελα να μπω”. Με άλλα λόγια, αν αυτό είναι το μήνυμα του Ιησού, ευχαριστώ, δεν θα πάρω».

Το να προσελκύεις ανθρώπους στον Χριστό με την υπόσχεση ότι θα γίνουν πλούσιοι είναι ταυτόχρονα απατηλό και θανατηφόρο. Είναι απατηλό, επειδή ο ίδιος ο Ιησούς, όταν μας κάλεσε, είπε πράγματα όπως: «Καθένας από εσάς που δεν απαρνείται όλα όσα έχει, δεν μπορεί να είναι μαθητής μου» (Λουκάς 14:33). Και είναι θανατηφόρο, επειδή η επιθυμία του πλουτισμού οδηγεί «τους ανθρώπους σε καταστροφή και όλεθρο» (Α΄ Τιμόθεον 6:9).  Πηγή: “Prosperity Preaching: Deceitful and Deadly”

Ο Όραλ Ρόμπερτς υπήρξε αναμφισβήτητα ο κύριος υπερασπιστής αυτής της ιδέας στον 20ό αιώνα. Η δική του διδασκαλία για την ευημερία έθεσε τα θεμέλια για ένα τεράστιο θρησκευτικό σύστημα βασισμένο στα μέσα ενημέρωσης, και ο ίδιος ο Ρόμπερτς υπήρξε ο αρχιτέκτονάς του. Είναι εξωφρενικό το ότι το Christianity Today προσπαθεί να συγκαλύψει αυτό το γεγονός. Η διδασκαλία της ευημερίας ήταν ακριβώς αυτό για το οποίο ήθελε να τον θυμούνται.

Μετά την υιοθέτηση της ευαγγελικής θεολογίας της ευημερίας, η πιο γνωστή και ευρέως διαδεδομένη «έμπνευση» του Όραλ Ρόμπερτς ήταν το μήνυμα της «Πίστης-ως-Σπόρος» (Seed-Faith). Ο Ρόμπερτς δίδασκε ότι το χρήμα και τα υλικά αγαθά που δωρίζονται στον οργανισμό του είναι οι «σπόροι» της ευημερίας και των υλικών ευλογιών από τον Θεό, και ότι ο Θεός υπόσχεται να τα πολλαπλασιάσει με θαυματουργό τρόπο και να επιστρέψει πολλά περισσότερα στον δωρητή. Ήταν ένα απλό, ημι-πνευματικό σχέδιο γρήγορου πλουτισμού, που απευθυνόταν κυρίως σε φτωχούς, κοινωνικά περιθωριοποιημένους και απελπισμένους ανθρώπους. Η διδασκαλία αυτή απέφερε ανυπολόγιστα εκατομμύρια για την «αυτοκρατορία» του Ρόμπερτς και υιοθετήθηκε γρήγορα από μια σειρά παρόμοιων Πεντηκοστιανών και Χαρισματικών ομάδων στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Η αρχή της «Πίστης-ως-Σπόρος» έγινε η βασική πηγή εσόδων που στήριξε και συνεχίζει να στηρίζει τεράστια δίκτυα τηλευαγγελιστών, οι οποίοι ανταλλάσσουν με πάθος τα χρήματα των τηλεθεατών με υποσχέσεις για «θαύματα» – και τα θαύματα αυτά περιγράφονται πάντοτε με όρους υλικών ευλογιών, κυρίως χρημάτων.

   Η ορθόδοξη θεώρηση τονίζει ότι ο αληθινός μαθητής του Χριστού καλείται να σηκώσει τον σταυρό του μέσα από θλίψεις, δοκιμασίες και στερήσεις, ακολουθώντας τον Κύριο στην οδό της σταυρικής αγάπης και της αυταπάρνησης. Ο Χριστός δεν υποσχέθηκε πλούτη ή ευημερία, αλλά είπε καθαρά: «ἐν τῷ κόσμῳ θλῖψιν ἕξετε» (Ἰω. 16,33), και προειδοποίησε ότι «διὰ πολλῶν θλίψεων δεῖ ἡμᾶς εἰσελθεῖν εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ» (Πράξ. 14,22). Η πνευματική ζωή δεν είναι δρόμος ευκολίας, αλλά καθημερινός σταυρός, στον οποίο ο άνθρωπος μαθαίνει την υπομονή, την ταπείνωση και την εμπιστοσύνη στον Θεό. Οι θλίψεις γίνονται σχολείο σωτηρίας, όχι ένδειξη εγκατάλειψης ή αδυναμίας πίστης. Όπως ο Κύριος έσωσε τον κόσμο δια του Σταυρού, έτσι και ο πιστός, μόνο μέσα από την κοινωνία του σταυρικού πάθους, οδηγείται στην αληθινή ανάσταση και στη χάρη της αιώνιας ζωής.

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ: Prosperity Gospel – Apologetics Index