ΑΓΙΟΣ ΜΑΞΙΜΟΣ Ο ΟΜΟΛΟΓΗΤΗΣ
ΚΑΙ Η
ΕΚΤΗ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ
ΣΥΝΟΔΟΣ
Τη 14η
Σεπτεμβρίου, ανήμερα της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, η Εκκλησία μας εορτάζει
την μνήμη των Αγίων Πατέρων της Αγίας και Μεγάλης Έκτης Οικουμενικής Συνόδου.
Η Αγία Έκτη Οικουμενική Σύνοδος, η οποία συνεκλήθη το έτος 680 μ.Χ.
(Νοέμβριο) στο Παλάτι του Τρούλλου στην Κωνσταντινούπολι, υπήρξε η κατάληξι
πεντηκονταετών θεολογικών και εκκλησιαστικών ερίδων (7ος αι.)
περί το θέμα αν ο Θεάνθρωπος Χριστός, τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος, σε μία
Υπόστασι (ένα πρόσωπο), έχει δύο ενέργειες και θελήσεις η μία. Η Σύνοδος των
Αγίων Πατέρων κατεδίκασε τη χριστολογία των μονοθελητών, όσων δηλ. υπεστήριζαν,
ότι ο Χριστός έχει μόνον μία θέλησι και ενέργεια, διότι αυτή η χριστολογία δεν
ήταν παρά «μεταμφιεσμένη» επανεμφάνισι της ήδη απερριμμένης και καταδικασμένης
αιρέσεως του μονοφυσιτισμού (στην Αγία Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο, 451 μ.Χ.).
Η Έκτη Σύνοδος ουσιαστικώς δικαίωσε
τη χριστολογία και τους αγώνες των Αγίων
Σωφρονίου Πατριάρχου Ιεροσολύμων και Μαξίμου του Ομολογητού κατά της αιρέσεως
του μονοθελητισμού και εδογμάτισε, ότι επειδή ο Χριστός έχει τέλειες τις δύο
φύσεις, θεία και ανθρώπινη, έχει και δύο φυσικές θελήσεις και δύο
ενέργειες (θεία και ανθρώπινη), όπως προκύπτει και από τις ίδιες τις
Ευαγγελικές διηγήσεις.
Ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής (580-662), πρώτα Ηγούμενος της Μονής
Χρυσουπόλεως κοντά στην Κωνσταντινούπολι, αγωνίσθηκε για πολλά χρόνια χωρίς
«ανώτερη» εκκλησιαστική υποστήριξι, ενώ τα Πατριαρχεία της Ανατολής και η Ρώμη
είχαν αποδεχθή την αίρεσι κάτω από επίδρασι του μονοθελήτου Αυτοκράτορος
Κώνσταντος Β΄ (641-668). Ο Άγιος Μάξιμος περιήλθε γη και θάλασσα από την ΚΠολη
μέχρι τη Ρώμη, όπου και βοήθησε στη Σύνοδο του Λατερανού (649 μ.Χ.) κατά του
μονοθελητισμού, υπό τον ορθόδοξο Πάπα Μαρτίνο (649-655). Ο Άγιος Μάξιμος
συνελήφθη και απέθανε στην εξορία στη Λαζική. Όταν σε ανάκρισι ο αιρετικός
Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Πέτρος του είπε να ενωθή με την καθολική
(παγκόσμια) εκκλησία που είχε δεχθή την αίρεσι, ο Άγιος Μάξιμος απάντησε: «Ο
Θεός των όλων (Χριστός), μακαρίζοντας τον Πέτρο για όσα είπε, ομολογώντας Αυτόν
καλώς, είπε ότι Καθολική Εκκλησία είναι η ορθή και σωτήριος ομολογία της
πίστεως σ' Αυτόν» (και όχι η ενότητα μέσα στην αίρεσι, μέσα στην ψευδή
πίστι).
Οι αντίπαλοι της Ορθοδοξίας, αιρετικοί Πατριάρχαι ΚΠόλεως
Σέργιος (610-638), Πύρρος (638-641, 654), Παύλος Β΄ (641-653) και Πέτρος
(654-666), οι αιρετικοί Πατριάρχαι Αντιοχείας Μακάριος (650-585) και
Αλεξανδρείας Κύρος (630-642), ο αιρετικός Πάπας Ρώμης Ονώριος (625-638) και οι
Στέφανος, Πολυχρόνιος και Κωνσταντίνος αναθεματίσθηκαν από
την Αγία ΣΤ΄ Σύνοδο.
Ο καταδικασμένος ως αιρετικός Πατριάρχης Σέργιος ήταν αυτός που πρωτύτερα,
περιφέροντας την εικόνα της Παναγίας Θεοτόκου γύρω από τα τείχη της
Πόλεως, την είχε διασώσει από τους Αβάρους και Πέρσες, ενώ ο Αυτοκράτωρ
Ηράκλειος ευρισκόταν σε εκστρατεία στην Περσία (626).
Στην περίστασι αυτή συνετέθη και ο Ακάθιστος Ύμνος (οι Χαιρετισμοί) στη
Θεοτόκο.
Ο Άγιος Μάξιμος, ένας εναντίον όλης της «επισήμου Εκκλησίας»,
υπήρξε κατά τη μαρτυρία των ιστορικών «μέγιστος θεολόγος, ο οποίος
εσφράγισε με το αγωνιστικό του σθένος και την πλούσια συγγραφική του προσφορά
τη θεολογική αναίρεση της μονοθελητικής αιρέσεως»· επίσης, «είναι
δύσκολον να ευρεθή άλλος θεολόγος ο οποίος να επηρέασε περισσότερον την πορείαν
της ελληνικής ορθοδόξου θεολογίας από αυτόν».
Σήμερα ο μονοθελητισμός και ο μονοενεργητισμός αποτελούν συστατικά της
χριστολογίας των «μετριοπαθών» (σεβηριανών) μονοφυσιτών, δηλ. των
μονοφυσιτών Κοπτών (της Αιγύπτου), των Αρμενίων, των Αιθιόπων, των
Συροϊακωβιτών και των Ινδών του Μαλαμπάρ. Δυστυχώς, ο σύγχρονος θεολογικός
διάλογος από το 1990 και εξής, αποφαίνεται, αντιθέτως προς τις Άγιες
Οικουμενικές Συνόδους, ότι δήθεν οι προαναφερθέντες μονοφυσίτες είναι Ορθόδοξοι
και ότι οι Άγιοι Πατέρες δήθεν τους παρεξήγησαν.
Η διακήρυξι του δόγματος περί δύο φυσικών θελήσεων και ενεργειών στο Χριστό
από την ΣΤ΄ Οικουμενική Σύνοδο, ελέγχει επίσης και τους αιρετικούς
Λατίνους (την παπική-ρωμαιοκαθολική «εκκλησία»), οι οποίοι μερικούς αιώνες
αργότερα δια του στόματος των σχολαστικών τους μεσαιωνικών θεολόγων και κυρίως
τον 14ον αι. δια των αντι-παλαμικών και αντι-ησυχαστών
φιλοσόφων στην Ανατολή, αρνήθηκαν τη διάκρισι φύσεως και φυσικής
ενεργείας στο Θεό, αντίθετα με τους Αγίους Πατέρες της ΣΤ΄
Οικουμενικής Συνόδου και σύνολη την εκκλησιαστική διδασκαλία.
Η καταδίκη του Πάπα Ονωρίου από την ΣΤ΄ Οικουμενική Σύνοδο, τρανώς
αποδεικνύει ότι είναι εκκλησιολογικά ψευδής και απαράδεκτος
ο θεολογικός μύθος των παπικών περί «αλαθήτου» του Πάπα.
Το νομοθετικό έργο (την έκδοσι ιερών Κανόνων) της ΣΤ', καθώς και της
προηγηθείσης Ε΄ Οικουμενικής Συνόδου (553 μ.Χ.) συμπλήρωσε η Πενθέκτη
Οικουμενική Σύνοδος (ΚΠολι, 691 μ.Χ.).
Η ανακομιδή των ιερών λειψάνων του Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού εορτάζεται στις 13 Αυγούστου .
.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου